maandag 12 november 2012

Keuvelen en opoe

van het www

Dit weekend was het St Maarten, hier altijd gevierd. Nu wonen op de gracht weinig kinderen en die er zijn, gaan vaak liever naar een winkelcentrum (warm, veel oogst op een beperkt oppervlak) of een buurthuis of bejaardenhuis.  De laatste jaren nam het steeds meer af. Kinderen krijgen evengoed snoep genoeg, ouders hebben het te druk om mee te gaan of zijn  bang dat hun grut een koutje opdoet. Dit jaar sloeg alles. Eén buurmeisje kwam zingen en haar keuvel laten bewonderen. Het overgebleven snoep zal ik maar schenken aan de andere buurkinderen die niet eens kwamen, maar wat moet ik anders met dat snoep .
Nou ja, het zal wel achterhaald zijn, zo'n kinderfeest.
van het www
Gek, want er komen steeds meer oude dingen terug; zelf koken en bakken, wecken,petroleumstellen, vilten,  een moestuin, kleding maken, breien en haken. Leuk! Omdat ik veel leuke dingen zag langs komen op allerlei blogs en begon het bij mij ook weer te kriebelen. Een ster was ik nooit in handwerken, maar een granny haken, ja dat kan ik ook nog wel . Ik  was wegens reumatische klachten in armen, schouders en handen, al jaren gestopt, maar zo beroerd gaat het niet en met kleine beetjes (1 of 2 grannies per dag) kan je toch ook iets leuks fabrieken. Opeens herinnerde ik me, dat er op zolder nog wol en onafgemaakte projekten moesten liggen. En ja een zak met grannies en de bijbehorende wol en een haaknaald kwamen te voorschijn. Het was ooit  de bedoeling daar een grote omslagdoek van te maken, maar daar is het nog lang niet genoeg voor. Wel voor een crowl (col/shawl) wellicht? Of nog even doorgaan met grannies en toch een omslagdoek? Heb sinds vrijdag al weer 5 vierkantjes gehaakt (leve internet om mijn kennis weer even op te frissen). Verleren doe je het niet snel. Wel heel gezellig dat gepruts met wol.

7 opmerkingen:

  1. Wij zagen ook niemand aan de deur. Hier komen ze wel bij bossen op 6 januari. Haakse!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sint Maarten wordt in Groningen vandaag gevierd, ben heul benieuwd, heb wel snoep gekocht wat de mannen hier wel graag lusten ;),
    Succes met je grannies
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Grannies zijn leuk. En fijn dat dat ondanks de klachten toch enigszins lukt. Veel plezier ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je brengt me op een idee. Eens kijken wat ik nog voor wol heb. Misschien iets breien?Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn moeder breide (bijna tot aan haar dood, ze werd 91) truien voor een OostEuropese stichting. Zij had reumatische artrose, vergroeide vingers en ook vaak pijn aan vingers, handen, armen en schouders maar de huisarts raadde haar aan vooral te blijven breien.
    Stilstand is achteruitgang, was zijn stelling! Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuke vondst! Ik zou voor zo'n mooie deken gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ook wij hadden heel weinig deze keer. Ik hou er niet zo van maar Man vindt het leuk dus die is deurwacht. En de niet opgegeten taai-taai komt wel op rond sinterklaas.
    Ik ben benieuwd naar je granny-project. Met 1 per dag ben je na een maand al 30 stuks verder. In combinatie met degenen die je al had, moet je al een heel eind komen.

    BeantwoordenVerwijderen