dinsdag 6 november 2012

Inkijkje

van het www
Toen ik bij de kassa van de kruidenier die op de kleintjes let stond, was er voor mij een vrouw die alleen een slaatje en een blikje bier wilde afrekenen en mij vroeg of ik wilde bijleggen als het een paar centen te duur was. Het scheelde 15 cent, die ik haar schonk. Voor heel weinig toch een goede daad.
Buitengekomen was de zon doorgebroken en wilde ik even op een bankje in het zonnetje zitten en zag dat diezelfde vrouw daar zat.  Ik ging erbij zitten en kreeg al snel een stortvloed van verhaalflarden over me heen. De vrouw was over de veertig, had weinig tanden in haar mond, reed op rollerskates en had een rugzak om. Uit de warrige verhalen kon ik al snel opmaken dat ze dakloos was- geen verrassing- dat ze drie kinderen had gekregen en weer moeten afstaan, vele opnames in psychiatrische instellingen achter de rug had en haar vader op tragische wijze was verloren, terwijl het contact met haar moeder niet best was.Ondertussen bietste ze een peuk bij een voorbijganger , at het slaatje en dronk het bier. Mij vroeg ze niet meer om geld. 
Een leven ontrolde zich in slecht een kwartiertje.
 Toen ik wegging, omdat het toch wat fris was, bedankte ze me nogmaals en wenste me Gods zegen toe. Die zegen heb ik al ruimschoots geloof ik.

8 opmerkingen:

  1. Oh Vlasje, wat een bijzondere ontmoeting! En die zegen? Ja, die hebben jij en ik en nog altijd vele mensen met ons hier in Nederland in overvloed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtig verhaal. Mooi om dit mee te maken en ja, die zegen heb je verdiend! Hoeveel mensen zouden zich niet van haar afgekeerd hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dan zien we het ook weer eens van de andere kant hè?
    Want, helaas, zo is het ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bijzonder zo'n gesprek. Mooi dat je haar hebt kunt helpen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze voelde waarschijnlijk,dat ze bij jou een luisterend oor zou hebben.Wat zijn wij dan rijk he? Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi en bijzonder verhaal. Wat zijn wij dan rijk, hè? Net zoals Izerina al aangaf. Lief dat je haar hebt geholpen.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen