donderdag 8 november 2012

Heropvoeding

van het www
Na de  recente dikke darm misère ben ik gelukkig weer goed aan het herstellen. Dat wil dus niet zeggen dat ik inmiddels erwtensoep of boerenkoolstamppot eet. Nee, de darm heeft schade opgelopen en is grotendeels de flora kwijt, dus moet ik hem met zachte hand heropvoeden. Nu het goed gaat, voeg ik elke dag weer wat toe, dat eerst niet kon. Deze week voor het eerst stamppot met wat  rauwe veldsla gegeten, een tartaartje met een klein beetje ui meegebakken erbij en ja hoor, dat ging zonder problemen. Als enorme vezelfan, gek op volkoren, peulvruchten en ui en knoflook en grote hoeveelheden groenten en fruit, heb ik best afgezien. Maar goed ik ben reconvalescent zoals ze vroeger zeiden , dus herstellende. Maar ik verheug me op elke stap die ik met goede afloop zet, langzaam en rustig weer terug naar normaal. Normaal mag je nooit vanzelfsprekend vinden, blijkt maar weer. Gelukkig kan ik door veel ervaring uit het verleden, aardig inschatten wat ik me kan permitteren en niet. Dit is wel de natuurlijke manier; geen antibiotica of andere middelen, die de flora nog eens extra wegvagen en dure flesjes, nee, gewoon puur natuur, tormentavenacomplex en  goede yoghurt en veel beleid en gezond verstand. Langzaam maar wel heel bevredigend en met hopelijk een lang  gunstig effect.

6 opmerkingen:

  1. Wat zul je genieten van elke "nieuwe hap". Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook hele stukken roetsjbaan ertussen en die flora komt helaas niet terug. Met behulp van Questran is het redelijk te doen, maar zuivel kan ik helaas niet meer verdragen. Succes met je heropvoeding.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je darm 'schade' heeft opgelopen, is het dan niet interessant om tijdelijk over te schakelen op glutenvrije voeding zodat ook de darmvlokken zich kunnen herstellen ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig mngeen last van glutenintolerantie. In zo'n opbouwfase gebruik ik weinig gluten maar voer het wel weer op.

      Verwijderen
  4. Aan een goed beleid en gezond verstand ontbreekt het bij jou niet. Fijn dat je herstelt precies op de manier die zo bij je past.

    BeantwoordenVerwijderen