vrijdag 16 november 2012

Grote pompoen

van het www
Er lag een vrij grote  oranje pompoen te pronken op het buffet, samen met een kleintje en wat flespompoentjes. Eerst sierelementen en later om op te eten. Vandaag zag ik op het grote exemplaar wat zachte plekjes en besloot hem meteen te slachten. Met een broodmes is dit vrij goed te doen en met een meloenbolletjes snijder zijn de pitten en het andere binnenwerk er zo uit en toen had ik een groot vergiet vol pompoendobbelstenen, veel te veel voor de pan soep die ik in gedachten had. Tja, dan bedenk je wat. Ik heb de hele pan met niet teveel water gekookt tot het zacht genoeg was om te pureren. Het was een keukenmachinekom vol. Twee derde heb ik in twee porties ingevroren , het is ongezoet of ongezouten, dus in van alles te gebruiken. De rest plus het overgeschoten water is nu bezig een soepje te worden. Er ging bij een halve zak gele dal (soort spliterwten- bij Turk of toko te krijgen) bij , maar andere peulvruchten kan ook. Een kwart selderijknol in blokjes,  een stukje norizeewier (hoeft niet, maar maakt het lichter verteerbaar en is goed voor een tragere schildklier) twee tenen knoflook,  een klein handje gedroogde bospaddestoelen (geeft zo'n heerlijke smaak)en een schep  groentenbouillon poeder plus een lepel groene kerriepasta. Als dit gaar en gepureerd is (is de kom van de keukenmachine ook aardig schoon van pompoenresten) kan het al zo gegeten worden.Maar liever proef ik en gaan er op smaak nog  diverse kruiderijen en groenten door. Geheel vega. Je kunt zo'n soep opromen met (soja-) yoghurt of - room, steviger maken met graan of pasta enfin, alle kanten kan je ermee op en ik zal er zeker zeer  van genieten tijdens de eerste wereldbekerwedstrijd dit weekend.

5 opmerkingen:

  1. Klinkt heerlijk, Vlasje. Bij bij pruttelt er inmiddels een linzensoepje. 't Is er ook echt weer voor. Eet smakelijk en veel plezier bij het schaatsenkijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de herinnering, kwam er achter dat ik al twee dagen een geslachte pompoen in de oven heb liggen om verder te verwerken.

    Geniet van je soepje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ik daar nu zelf niet op kom. Puree koken,als de pompoen dreigt te rotten. Bedankt voor de tip. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi, ik heb je een Award gegeven! Kijk even op mijn blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En vooral handig zo'n voorraad! Goeie tip ook van die gedroogde paddestoelen.
    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen