woensdag 28 november 2012

Gokken

van het www
In veel blogs gaat het over het nieuwe polisjaar voor de zorgverzekering. Sommigen kiezen voor een kleiner pakket en dan sparen ze voor wat extra kosten om minder te betalen uiteindelijk. Mijn haren gaan er rechtop van staan (een hele kunst bij mij....). Wat vertrouwen die mensen toch op hun mazzel; dat je nooit veel extra kosten maakte, geeft geen enkele garantie voor de toekomst. Iedereen kan een ongeluk krijgen, een akelige chronische ziekte oplopen of nog erger. Als je in één klap je gebit verliest en je wilt niet aan een kunstgebit, zijn de kosten giga hoog. Een kunstgebit (ik heb er eentje boven als gevolg van de chemo's die mijn tandgroei verstoorde) is een naar iets. Als ik het me kon veroorloven zou ik graag een klikgebit hebben genomen, maar dat is een hele hoop geld.
Extra fysiotherapie, eigen bijdrages medicijnen, psychische hulp, het kan ongeloofloos oplopen. Een zorgverzekering is er niet alleen om zelf van te profiteren als je het nodig hebt, maar ook om het risico over de bevolking te spreiden, zodat ieder die er aanspraak op moet maken (ik heb  het niet over luxe-problemen als rimpelopvullers of facings of tandenbleekprocedures die niet echt nodig zijn) er geholpen kan  worden. Ook dit heeft toch wel te maken met solidariteit. Hoezo, niet willen betalen voor een ander? Ik betaal ook mee aan jouw kinderen (bijslag, opvang scholing), aan jouw weduwe- of wezen uitkeringen als het nodig mag zijn en aan de wegen die ik nauwelijks gebruik bijvoorbeeld.
Ik ben blij met een zorg die voor ieder bereikbaar is. Ik heb ook niet gevraagd om kanker, reuma, diabetes etc.

15 opmerkingen:

  1. Bovendien vraag ik me af of een verzekeringsmaatschappij iemand accepteert voor een aanvullende verzekering,als die op dat moment kosten maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het niet helemaal met je eens: de zorgverzekeraars maken héél veel winst en daarom wil ik minder betalen. Wel een gespreid risico waarbij we kiezen om mij (en daardoor ook de kinderen) redelijk uitgebreid te verzekeren en manlief minimaal.
    Ik las vandaag bij iemand anders op een blog dat ze minimaal 4 keer per jaar een opname in het ziekenhuis had en alle kosten voor haar met haar handicap waren nog nooit buiten de basisverzekering gevallen.

    Succes met het maken van jouw keuze.

    WG

    BeantwoordenVerwijderen
  3. aan de ene kant heb je wel gelijk , ik ben al heel wat jaartjes gezond geweest en betaalde een hoge premie ,waar ik niets van terugzag, oke dat neem ik wel op de koop toe ,want mijn gezondheid is me veel waard en liever betalen voor iets wat ik niet nodig heb dan ziek zijn, maar aan de andere kant als ik dan wel eens iets moet declareren krijg ik steeds minder vergoed, terwijl ik wel steeds meer moet betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat er niemand is die ervoor kiest om een lagere premie te betalen met de reden omdat ie geen zin heeft om te betalen voor andere zieke mensen.

    Het blijft altijd een gok die mensen nemen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar als je verkeerd gokt, wie betaalt het dan uiteindelijk als je in de bijstand belandt en je schulden niet kan betalen? Er zitten meer kanten aan dan de premie die jij betaalt op dit moment, lijkt mij.

      Verwijderen
  5. Ik kan me voorstellen dat je als priester geen kraampakket afsluit of wanneer je klapperhappertjes uit je diensttijd dateren, dat je de tandenfee niet meer nodig hebt. ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Neuh, das logisch, maar verder moe3ten het geen amerikaanse toestanden worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben het hierin niet met je eens. Het heeft volgens mij niks met solidariteit te maken. Iedereen heeft verplicht een basisverzekering of je nu ziek bent of niet. Wij zijn echt niet allemaal gezond in ons gezin. Ik ben chronisch ziek en zoontje heeft sinds zijn geboorte al meer meegemaakt dan menig volwassene. Toch kiezen we er voor om ons volgend jaar niet aanvullend te verzekeren. Waarom, dat leg ik nu uit.
    Vorig jaar hebben we de meest uitgebreide verzekering genomen, omdat ik dacht dat ik dan alles vergoed zou krijgen de medische kosten van mij en zoontje. Maar dat was dus helemaal niet het geval, ik was sowieso mijn verplichte eigen risico kwijt en daarnaast werd voor zoontje alles uit de basisverzekering vergoed. Ik kon slechts voor een paar dingen de aanvullende verzekering gebruiken (patiëntenvereniging, reiskosten naar zoontje tot max 350 euro en verblijf in Ronald McDonald, maar moest voor psychologische hulp flink bijbetalen: 200 euro! voor 4 gesprekjes! Ik had me beter niet aanvullend kunnen verzekeren, dan had ik 1200 euro bespaard! En dat terwijl wel echt een rotjaar achter de rug hebben met heel veel medisch gedoe bij mij en bij zoontje.
    Waarom zou ik me dan nog aanvullend verzekeren???? Om solidair te zijn? Solidair met de verzekeraar? Manlief betaald ook gewoon zijn premie en heeft nooit wat.
    Ik zie het helemaal niet als een gok, het is gewoon een berekening. De bijna 2000 euro die we nu per jaar gaan besparen om die mega dure aanvullende verzekering eruit te gooien gaat in de spaarpot voor zorgkosten. En mochten we nog zo'n rot jaar krijgen, dan hebben we ook nog behoorlijk wat achter de hand. Maar voor fysio, psycholoog en kraamzorg ga ik me niet meer verzekeren. Ik ben vorig jaar bevallen en heb hier geen kraamverzorgster gezien hoor, omdat zoontje al 3 maanden was toen hij eindelijk mee naar huis mocht. Bril heeft manlief dit jaar een nieuwe gekocht, daar doet hij wel 5 jaar mee ofzo, is veel goedkoper dan hier een aanvullend pakket voor te nemen.
    Ik ben het helemaal eens met je over die Amerikaanse toestanden, maar denk dat die toestanden er helemaal niet zijn zolang iedereen verplicht een basisverzekering heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die 200 euro was je hoe dan ook kwijt geweest al dan niet bij verzekerd, dat was dit jaar het extra risico bovenop de 220 euro; wie psychisch iets had moest maar extra bijbetalen. Verder ben ik het wel met je eens, het is niet niks die aanvullende verzekeringen. Dit jaar kon mijn aanvullende verzekering uit voor de tandarts, maar volgend jaar wordt er voor kronen niks meer vergoed. Of ik moet een andere verzekering die mij niet aanneemt omdat ik die kroon nodig heb, of is te laag verzekerd of ik blijf bij waar ik ben en betaal de hoofdprijs die ik er niet uit krijg. Soms moeilijk om al dan niet extra verzekerd te zijn. Solidariteit zit meer in de basisverzekering, de aanvullende worden meer en meer uitgehold.

      Verwijderen
  8. Die aanvullende verzekeringen dekken niet zo veel. Je hebt alsnog je eigen bijdragen en maximale vergoedingen. Als je je van te voren al moet gaan indekken tegen alles dat je eventueel ooit een keer gaat mankeren kan je net zo goed nu al onder de grond gaan liggen.

    Een hoog eigen risico is juist solidair, ik doe als ik een keer wat zou mankeren, tenminste geen beroep op die pot geld die er is voor de mensen die 'm echt nodig hebben maar betaal er zelf voor.

    Als ik aanvullend verzekerd was geweest, had ik drie jaar lang honderden euro's voor niets betaald aan de verzekeraars. En betalen aan verzekeraars heeft ook geen *piep* met solidair zijn te maken. Niemand zou er beter van geworden zijn, behalve Achmea & Co, en dat zijn nu net degenen met wie ik weinig medelijden heb in deze tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik betaal er zelf voor, tot waar de basisverzekering begint met de schade te dekken... Ik draag het risico dat ik wil en kan dragen.

      Verwijderen
  9. Ik heb bewust mijn aanvullende verzekering opgezegd. Ik heb geen zin om een torenhoge premie te betalen voor diensten waar ik zelden of nooit gebruik van maak. Je tegen alles maar dan ook werkelijk alles willen indekken voor het geval dat... Ja dan kan je idd beter net zo goed gelijk onder de grond gaan liggen. Een aanvullende verzekering is nog altijd vrijwillig...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Sinds een jaar heb ik alleen de basisverzekering. Al die andere jaren was ik ook aanvullend verzekerd. Maar er wordt weinig vergoed. Ik heb elke maand medicijnen nodig die ik zelf moet betalen, eigen risico en ik heb geen kraampakket of rollator nodig.

    Er wordt veel vanuit de basis vergoed. Ik bekijk het per jaar.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Probleem is: aanvullende pakketten vergoeden vaak vrij weinig (er zijn altijd maximale bedragen), dus heb je er meestal niks aan.
    Heeft niks met gokken te maken, maar met rekenen. De basisverzekering is verplicht en echte noodzakelijke kosten worden grotendeels vergoed van daaruit. Heeft niks met gokken te maken. Ik gok nu dat ik wordt toegelaten tot de aanvullende verzekering; ik ga kosten maken en de verzekering is goedkoper dan zelf betalen. Wordt ik niet toegelaten; helaas dan. Dan moet ik gewoon meer zelf betalen. Maar dat loopt niet in de 1000den, hoor. Mensen tellen het na. Geef ze eens ongelijk!

    BeantwoordenVerwijderen