dinsdag 20 november 2012

Geschiedenis

Vanmorgen kwam een buurman langs. Hij is bevriend met een man die veel doet aan historische gebeurtenissen en vooral ook de geschiedenis van na de tweede wereldoorlog van Den Helder. Die man heeft er ook al diverse boeken over geschreven. Nu kwam het verzoek of ik nog foto's en namen had van de kabouterbeweging hier, en ja die heb ik. De buurman, die ik heel wat aardiger vind dan zijn schrijvende vriend, kwam dus die foto;s bekijken en meenemen om te scannen en heeft een rij namen opgeschreven. Ik zal er ook heel wat vergeten hebben, het is meer dan 40 jaar geleden.
Roel van Duijn van het www
Voor de jonkies onder mijn lezers; eind jaren 50 en begin jaren zestig van de vorige eeuw, kwam de jongerencultuur op, ruige Rockers en nozems en wat nettere mods, die Puch reden (wit, met verhoogd stuur) en ieder zo hun eigen kleding en muziek hadden. Er kwam een politiek tintje aan toen in Parijs revoltes (mei 68) ontstonden bij studenten en ook in Amsterdam werd het Maagdenhuis door studenten bezet die democratie in het onderwijs eisten. Provos maakten Amsterdam onveilig met happenings bij het Lieverdje onder leiding van Antirookmagier Robert Jasper Grootveld en Roel van Duijn en de zijnen deelde krenten uit terwijl ze pleiten voor witkarren (gratis vervoer) en de Dolle Mina's de rechten van de vrouwen onder de loep namen (Baas in eigen Buik).
Toen Provo langzaam verdween kwamen  de Kabouters op,  ondermeer met dezelfde Roel van Duijn, die probeerden biologische landbouw en eten onder de aandacht te brengen en eigenlijk al een eigen economie, los van het grote kapitale systeem, wildne tot stand brengen. Ook in Den Helder kwam dit tot leven en er was een, door de Gemeente als soort clubhuis uitgegeven, Kabouterhuis, waar een bonte stoet van hippies rondliep en allerlei dingen  probeerde te stimuleren. Helaas stimuleerden velen later vooral zichzelf met de net ontdekte Hasj, marihuana, LSD en ergere middelen, waardoor het een zachte dood stierf.
Ik was een van de Kabouters van het eerste uur en kan  er dus veel over vertellen. Het waren spannende tijden en ik heb er veel grappige dingen meegemaakt. Ik behoor tot de historie.........

7 opmerkingen:

  1. Wat leuk! Volgens mij kun jij er ook wel een boek over schrijven....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat jij een bijdrage mag leveren aan dit hoofdstuk. Ik was toen nog net iets te jong.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed idee van Bloem!
    Ik was denk ik iets te burgelijk in die tijd. In Den Haag had je de Kikkers en de Plu's. Als ik ergens graag bij had willen horen, dan waren het de Kikkers.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. :-) leuke tijden , mijn ouders waren vroeger echte hippies :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben jij die idealen van toen trouw gebleven?Ik vraag me wel eens af,wat er dan van die verschillende aktievoerders geworden is. Ja,fractievoorzitter b.v. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als buitenstaander wel enkele happenings bij "Het Lieverdje" in Amsterdam megemaakt, maar net iets te jong om er echt iets mee te kunnen, ik woonde er vlakbij. Ook later eind 60-er jaren bij de Damzitters geweest. Was een leuke tijd om te bekijken, alhoewel ik nergens iets aan mee deed en ook nog nooit tot blowen ben verleidt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik bekeek in die jaren alles van een afstand, vond het wel interessant maar was te blue om mee te doen.
    Nu denk ik: wat heb ik veel gemist! Gr.Janny

    BeantwoordenVerwijderen