donderdag 29 november 2012

Geld.....

Als ik over geld schrijf, komen er altijd veel reakties waarvan een aantal met vuur hun (andere) eigen keuzes verdedigen.
van het www
 Het blijft een heikel punt kennelijk.
Ik schreef over de aanvullende premie's en dat was ook een heel punt kennelijk.
Iedereen moet doen wat hem of haar het verstandigste lijkt, mijn punt is vooral dat ik en velen met mij, ook al via  het basispakket  meebetaal aan een hoop dingen waar ik nooit gebruik van heb gemaakt en ook nooit zal doen (kraamzorg, kinder- en baby zorg, vruchtbaarheidsbehandelingen etc) en dat zit mij niet dwars. Ik ben blij dat wij ons hier in Nederland behoorlijk goed kunnen ( en moeten) verzekeren en dat betalen voor iets wat je niet gebruikt ook niet echt erg hoeft te zijn, als je kijkt naar het algemeen belang, naast je eigenbelang. Dat er steeds dingen veranderen en steeds meer eigen bijdrage wordt gevraagd, treft mij ook en dat lang niet alles  volledig wordt vergoed ook. Ik heb  zelfs geen keuze; ik val onder een collectieve verzekering (die niet echt goedkoper is dan vele die je zelf kunt sluiten) en ben ook verplicht een pakket aanvullingen erbij te nemen, omdat de overheid niet voor de kosten wil opdraaien als ik dat niet zou doen. Geen probleem. Wel problematisch begint het te worden dat steeds meer zaken buiten welke verzekering dan ook gaan vallen en dat de teruggave aan belastingen op dit punt steeds lager wordt terwijl ook nauwelijks meer Bijzondere Bijstand verstrekt wordt. Dan krijg je dus wel een tweedeling in de maatschappij; kinderen met verzorgde gebitten en kinderen met een fietsenrek, Ouderen die niet meer buiten komen, afhankelijkheid van buren- of familiehulp, ook waar dat niet gegeven wordt. Ik zou liever een volledig pakket hebben voor iedereen naar draagkracht belast dan de grotere keus die er nu is en die ten eerste niet voor iedereen duidelijk is, en verstandig zou zijn en  waardoor  mensen een aantal voorzieningen niet kunnen betalen uit eigen zak. Maar wie ben ik.
Ik weet alleen dat ik het qua gezondheid niet getroffen heb met mezelf en ook geen risico's zou durven nemen.

8 opmerkingen:

  1. Voor 100% solidair krijg je dit toch niet. En een ieder kiest een zorgverzekering die bij z'n portomonne past en bij z'n gezondheid. Mijn moeder is bijv zogezegd een lichamelijk wrak. Die is uitgebreider verzekerd dan ik, omdat ik alleen psychisch een wrak ben, maar lichamelijk niet. ;-) Ik vind mezelf solidair genoeg. Ik betaal ook mee aan kraamzorg e.d. en ik werk mezelf twee ochtenden een slag in de rondte als vrijwilligster in een verzorgingshuis. Ik kan en wil niet voor iedereen hier in het land zorgen. Zover reikt mijn (financiele) vermogen niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De tweedeling is er helaas al.Mensen met een smalle beurs kunnen bijna niet meer kiezen voor alternatieve geneeswijzen.En ik vind,dat bij de bezuinigingen chronisch zieken onneerlijk hard getroffen worden. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Vasje, niemand anders dan jijzelf kan de keuze voor je ziektkostenverzekering voor je maken. En voor welke verzekering jij ook kiest, je bent niemand verantwoording verschuldigd, alleen jezelf... Als je weet dat je meer kosten maakt, meer risico loopt en wel of juist geen spaargeld hebt om zelf mediscdhe ingrepen te financier, is de keuze toch altijd prima. Bovendien kan ik me ook voorstellen dat mensen extra verzekeringen inkopen voor een stukje gemoedsrust. Niets lijkt me erger dan ziek te worden en te moeten concluderen dat je je behandelingen niet kunt betalen. Iederen moet hierin echt zelf zijn/haar keuze maken; het is jouw portemonnee en nog belangrijker; het gaat om jouw gezondheid!


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En ntuurlijk bedoel ik VLasje en niet Vasje... Koude vingers, bezuinig op de verwarmingskosten... ;-)

      Verwijderen
  4. De solidariteit is grotendeels verdwenen, er moet een BN-er aan te pas komen, denk ik, net als bij benefiet op tv:)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat veel mensen met een lager inkomen zich niet realiseren is dat je als je iets meer verdient je ook nog een flink bedrag per maand betaald aan ziektekostenpremie naast je basis verzekering. Uit mijn hoofd ca 6% tot een inkomen van 50.000. Ook dat is een flink stukje solidariteit en inkomensafhankelijk.!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu iedereen zo open en bloot inkomensgegevens overal neer zet, schrik ik van wat je netto overhoudt aan een 2x modaal salaris. Zoveel heel veel vind ik dat niet eens. Moet er echter bij opmerken dat mensen met 2x modaal wel meestal een hoge aftrek voor het eigen huis hebben. Dat compenseert weer behoorlijk. Netto is die aftrek vaak meer dan iemand in de bijstand in totaal te besteden heeft. Ik zie op blogs wel eens bedragen van HRA voorbij komen... kan me ook wel voorstellen dat de overheid daar vanaf wil!

      Verwijderen
    2. Ja maar als je geen koopwoning hebt moet je met een inkomen boven 33.000 in de randstad in de vrije sector huren. Dan begin je al snel met 800 per maand. Overigens heb ik nog even nagekeken wat er bij mijn anderhalf modaal wordt ingehouden aan zvw : dat is €238 per maand. Ik vind dat een fors bedrag.

      Verwijderen