donderdag 25 oktober 2012

Tussen de oren.....?

van het www
Na de schrik om de twee sterfgevallen in mijn omgeving, is mijn buik geheel van streek. Dat heb ik vaker en dan zegt men dat het psychisch is. Nou op het toilet zie ik geen geest hoor.....
Maar mijn lange weekend begint nu.  Beetje uitzakken van een slapeloze nacht, maar in een schoon huis en lekker in de warmte op de bank.
Van de week zag ik een docu over de rolstoel atlete  Monique van der Vorst; Ik heb nooit gelogen. Monique belandde na een kleine ingreep aan haar enkel in een rolstoel en werd een gevierd atlete, toen ze na een ongeluk weer gevoel terug kreeg in haar benen, fietste ze over de Alpen en deed mee aan hardloopwedstrijden. Een wonder? Dokters konden het niet verklaren en haar eigen beweringen werden steeds meer in twijfel getrokken. In deze docu komt haar arts aan het woord die uitlegt dat Monique aan een conversiestoornis lijdt en wat dat is. Er uis geen lichamelijke oorzaak, maar op fysiek niveau communiceren de hersenen niet of niet goed met delen van het lichaam. Dat is aantoonbaar zo, alleen de oorzaak ligt toch in het psychische alleen is niet echt te sturen. Geen voor de gek houderij of hysterie, nee, het is echt, die verlamming, of gevoelsloosheid, maar de oorzaak ligt in het psychische. Monique is weer af en toe op de rolstoel aangewezen, ze heeft een terugval, mogelijk ook vanwege de belasting door de publiciteit.
Zo ver kan het brein gaan om onvrede met situaties, of onverwerkte emoties om te zetten in lichamelijk aandoeningen.
Leerzaam en raadselachtig. Mijn buikklachten hebben duidelijk verband met heftige emoties, maar zijn daarom niet minder echt. Meestal kan ik met wat rust en darmvriendelijk eten de zaak weer in balans krijgen.
Veel mensen zullen het herkennen en klachten ervaren na verdriet, woede, verlies, en nee het is geen aanstelleritis.

5 opmerkingen:

  1. Lichaam en geest zijn één. Het is toch logisch,dat het één het ander beinvloedt. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Herkenbaar. Mijn lijf reageert ook onmiddellijk op spanningen en verdriet.
    Sterkte, Vlasje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat bijzonder dat er zo'n stoornis bestaat.
    Ik krijg het altijd in mijn nek van spanning of m'n eczeem begint als een gek te jeuken.
    Hoop dat je buik gauw weer de oude is dudette (das de vrouwelijke variant van 'dude' uiteraard).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Onze oudste had als klein meisje vaak last van buikpijn. Ik ben geen mens die snel naar de huisarts stapt, maar toen moest het toch maar eens... Ik zei tegen de man dat het misschien wel tussen de oren kon zitten. Waarop hij, zeer terecht opmerkte dat daarom de pijn nog niet minder was. En zó is het maar nét!! Sterkte ermee hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bijzonder hoe je geest je lichaam beinvloedt vind ik altijd. Ik wens je een rustig weekend. Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen