maandag 8 oktober 2012

Nieuwsgierigheid versus geluk

van het www
In een oude FLOW stond een artikel over de voordelen van nieuwsgierigheid en ik herkende er veel in. Veel mensen streven naar geluk, maar geluk is in mijn ogen geen doel, maar een ervaring. Als je nieuwsgierig(c.q. weetgierig c.q. leergierig) bent is er altijd iets om je in te verheugen, meer kennis, meer weten , meer begrijpen en daardoor dieper ervaren. Het is nooit klaar en dingen krijgen absoluut meer diepte en kleur als je er meer over te weten komt. Ik ben gecharmeerd van wielrennen en van schaatsen. Als je je een beetje in achtergronden van een aantal deelnemers verdiept, krijgt de prestatie van zo'n mens meer kleur en leef je intenser mee.
De winnaar van de Tour en van Olympische goud, renner Bradley Wiggins had een alcoholistische vader en verdween zelf ook af en toe in een zee van drank, dan is deze prestatie des te groter.
Als je de achtergronden van een schrijver, kunstenaar, ster kent, is zo'n figuur niet meer de icoon alleen, maar een mens.
Als je weet dat die lieve kleine bloempjes in de tuin giftig zijn, maar in lage dosis goed werken tegen hartkwalen en dat er een legende met veel Maria en engelen omheen werd geweven, zul je de naam van die plant niet snel vergeten en begroet je de bloempjes elk jaar weer op een andere manier.
Nieuwsgierigheid heeft veel te maken met onbevangenheid, met andere ogen durven te kijken en met zelfverrijking (geestelijk ).
Het maakt het leven kleurig en altijd interessant.  En dat is een hoge vorm van geluk.

6 opmerkingen:

  1. Helemaal met je eens.
    Mijn dochter van 4 stelt is ook nieuwsgierig en stelt veel vragen. Soms weet ik niet direct een antwoord en dan is het heel leuk om me eens te verdiepen in het onderwerp waarover ze iets vraagt.
    Ik heb het nu zelf met het bestuderen van mijn hypotheek. Gewoon heel leuk dat ik eindelijk begrijp waar het over gaat. Moest er relatief veel moeite voor doen dus des te groter is de beloning.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben meteen nieuwsgierig geworden naar de naam van die bloempjes. Vertel, Vertel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook dol op weetjes, maar met sport heb ik dan weer helemaal niets.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En nieuwsgierigheid kost weinig energie. Hoe vaak ik niet even googel tijdens het lezen van een boek. En zo weer op andere boeiende weetjes kom.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi stukje. Ik verbaas me er soms zo over dat sommige kinderen helemaal niet nieuwsgierig zijn. Alles al gezien, alles verveelt dan snel. Terwijl elk onderwerp interessant is als je het maar met nieuwsgierigheid en leergierigheid benadert.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nieuwsgierigheid had voor mij altijd een negatieve bijklant, maar zo klinkt het eigenlijk heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen