woensdag 24 oktober 2012

Hein

van het www
Tot mijn grote schrik kreeg ik gister van een goede vriend te horen dat twee gezichten uit mijn verleden de afgelopen weken zijn  overleden. D., een van de eerste kabouters, bier-liefhebber, natuurfreak en ooit eigenaar van een biowinkeltje. Ach toch. Nog niet lang geleden zag ik hem zitten koffiedrinken bij de H.ema, hij zag er wat verloren uit en zag me niet. Zijn broer woont hier op de gracht en zie ik dagelijks langsfietsen met zijn kleinkinderen.  D en ik zien elkaar nu  nooit meer.
En A., een paar jaar jonger dan ik, was mijn eerste buurman vroeger, samen met zijn vrouw C. Ze waren nog maar kort bij elkaar en de ruzie drong af en toe door de dunne muren heen, maar het eindigde hoorbaar altijd met een vrijpartij. A., wiens moeder een paar jaar terug stierf, zwaar dement, maar tot het laatst thuis verzorgd. Zijn vader, een linkse vakbondsfiguur, een taaie, die op het laatst in een scootmobiel rondscheurde, maar wel hartstikke oud werd. Zijn broer die nog niet zo lang geleden aan kanker overleed (net als hijzelf) en getrouwd was met een oosterse schone, die hun huis versierde met betonnen zelfgemaakte beelden.
Zijn oudste zus, die balletdanseres was, zijn jongste zus, die met mijn eerste vaste relatie samen was geweest, voor mij.
Mensen die dus met mijn leven verweven waren.
Weer een paar draadjes los gerafeld.
Een vreemd gevoel, een beetje ontheemd, losgescheurd van het nu.
There's a man going round taking names.................

4 opmerkingen:

  1. Hoe ouder je wordt,hoe meer mensen van je leven naar je herinnering verhuizen,helaas. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar wordt een mens weemoedig van. En verdrietig. Je hebt die mensen mooi getypeerd, Vlasje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is altijd weer vreemd als iemand van je eigen leeftijd er tussenuit piept. Het geeft toch stof tot nadenken!

    Heel veel sterkte ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo naar, als je afscheid moet nemen van vrienden en bekenden omdat zij naar de 'ander kant'gaan,
    sterkte

    BeantwoordenVerwijderen