woensdag 31 oktober 2012

Geld

Over het nieuwe regeerakkoord veel rumoer op diverse blogs. Dat zijn de mensen die modaal of meer verdienen, en dat zijn, mits je geen idioot hoge verplichtingen bent aangegaan, inkomens die wel wat rek hebben. Ik kan in niemands knip kijken, maar is het niet wat egoïstisch om meteen te piepen als er aan je geld gekomen wordt? In het geval van de zorgpremies komt er eindelijk een inkomens gerelateerde  bijdrage, ten gunste van diegenen die toch al weinig rek hebben. Vergeet niet dat de zorgtoeslag ook wordt ingetrokken, zodat de laagste inkomens er niet echt veel op vooruit gaan, gecombineerd met andere maatregelen zal dat om nul of iets erboven of eronder zijn in het totaal.  Minder ok vind ik het feit dat de hele hoge inkomens weinig  extra belast worden, dat klopt echt niet.  De stelsels zijn bedoeld om gemeenschappelijk in de zorg voor iedereen te voorzien en dat er bij gedragen wordt naar kracht lijkt me niet onrealistisch. Het werd eigenlijk wel tijd want heel lang was het anders.
 Spaarcentje schreef hier een uitstekend blog over dat mijn mening absoluut onderschrijft. Gun een ander ook eens wat en zeur niet, maar zet je schouders er onder.
Veel bezuinig- en consumeerblogs zijn van mensen die het eigenlijk niet erg slecht hebben. Soms hebben ze hele hoge hypotheeklasten of andere lasten , maar dat is vaak wel eigen keus, als je een groot duur huis kocht, of twee auto's rijdt en evengoed nog regelmatig op vakantie kunt, heb je geen reden tot klagen, lijkt me. Er wordt vaak geprobeerd de hypotheek versneld af te lossen, of eerder te kunnen stoppen met werken, ik misgun ook dat niemand, maar het is wel een luxe-situatie vergeleken met die  de laagst betaalden , mensen met een laag pensioen of een uitkering. Er zijn veel mensen die boven hun stand leefden en leven, daar moet eerder meer realiteitszin komen dan meer geld. En vooral ga niet teveel vergelijken met anderen  die het beter hebben of kijken naar de keuzes die de laagste inkomens maken, bevoogding is het laatste wat ze nodig hebben, wel educatie op het gebied van geld en consuminderen. Kijk naar je eigen portemonnee en maak verstandige keuzes niet vanuit waar je denkt recht op te hebben, maar op wat mogelijk is.

15 opmerkingen:

  1. Vlasje, je bent een kei! Wat verwoord je dit weer weergaloos goed. Ik ben het volkomen met je eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kan niet beter verwoord worden zeg, VLasleeuwenbekje! Toppie!

    Veel Liefs,
    Ruby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien zullen nu ook mensen met hogere inkomens wat meer op hun uitgaven moeten letten. Ze komen er wel achter dat dat en sport kan worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei... zo'n opmerking doet pijn. Ik heb ook een zgn hoger inkomen. Dus ik mag overal de volle mep voor betalen. Na wat financiele perikelen (scheiding, ex uitkopen, alimentatieplichtig) nu redelijk boven jan. Door flink consuminderen weliswaar, maar er zijn ergere dingen. Mijn zoontje kon eindelijk op voetballen, al een paar jaar een wens. En ik kon een autootje kopen, hoera! Maar dat kan ik volgend jaar allemaal weer inleveren. En ja, ik heb een duur koophuis, maar dat raak ik niet kwijt in deze tijd. Voor mezelf maakt het niet zo uit, maar ik zit ermee hoe ik straks mijn kind moet vertellen dat hij weer van voetbal afmoet. Want voor mij is het niet alleen de zorgpremie die heel hoog wordt, maar ook de alleenstaande ouderkorting verlies ik, minder kinderbijslag, schoolboeken, enzovoorts. In totaal lever ik 35% van mijn inkomen in. Ik zou niet weten hoe ik dit moet opvangen.

      Verwijderen
  4. Waarom zou je mensen met hele hoge inkomens nog meer gaan belasten, de rijkste 10% betaalt al 50% van alle inkomstenbelasting en sociale premies. Iets in die orde van grootte iig.

    Zo lang er mensen jarenlang onterecht in de ww zitten, of in de bijstand terwijl ze kunnen werken, zo lang er topbestuurders in de zorg met 5 ton de laan uit worden gestuurd, zo lang ROC's en provincies in allerlei dubieuze derivaten zitten en honderdduizenden euro's verliezen, zo lang de overheid haar eigen uitgaven niet kritisch tegen het licht houdt enzovoort, vind ik het niet terecht dat er bij de ''rijken'' nog meer belasting zou worden geheven. Bij niemand niet.

    Mijn ouders zijn ook van die ''rijken'', met eigen bedrijf. Er wordt keihard voor gewerkt al 20 jaar maar ze hebben nul aanspraak op sociale voorzieningen als het misgaat (ja, bijstand) en lopen alle financiële risico terwijl ze al kapitalen aan belasting hebben betaald. Ze hebben nooit op enige manier gebruik gemaakt van wat voor vangnet ook. Lekker makkelijk om daar nog wat extra's te gaan halen. Of bij de gewone gezinnen die heus wel wat kunnen missen maar waar er ook gewoon 40 uur per week gewerkt wordt voor het geld dat er binnenkomt.

    Als ik de hele zomer heb lopen lanterfanten en mijn geld heb uitgegeven terwijl jij spaarzaam was en een groententuintje hebt aangelegd voor de winter kom ik ook niet mijn hand ophouden bij jou gewoon omdat jij het toch wel goed hebt, als het winter is en mijn geld en eten zij op?

    Bedoel het niet lelijk en ik snap je strekking van het verhaal wel. We hebben ook met een paar tientjes minder op een maand weinig reden tot klagen, we hebben het nog altijd beter dan 95% op de wereld. Maar een beetje krom is het puur verhogen van lasten wel, in mijn ogen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lastenverhoging is niet mijn idee, maar "men"zegt dat dat de enige manier is om de landseconomie een beetje op het spoor te houden. Wie daar schuld aan is, ach, het maakt nu niks meer uit. Of lastenverhoging de enige oplossing is, weet ik niet, ik ben geen econome, maar als je het doet, doe het daar waar de rek er nog wat in zit, en verdeel het rechtvaardig. In de plannen die er nu liggen, zijn naar ik begrijp , de hoogste inkomens procentueel minder gepakt dan de midden en lage inkomens, dat vind ik niet eerlijk. Ik gun iedereen het zijne, maar of je er nu hard voor hebt gewerkt (en hebt kunnen werken) of die kans niet eens hebt gehad, het is geen vergelijk. Maar de echte bovenbazen, die directeuren en topmanagers en hoge ambtenaren, kunnen naar mijn mening minstens zo zwaar belast worden als anderen. Vaak kunnen zij via bedrijf, belastingen of andere constructies zich aardig veilig stellen. De arme onderlaag van de bevolking heeft geen mogelijkheid tot dure adviseurs of achterdeurtjes. Schieten we er veel mee op als steeds meer mensen bij de voedselbank moeten aankloppen of uit hun huis gezet worden? Kijk naar Amerika.

      Verwijderen
    2. Laagste inkomens gaan meer belasting betalen(van 33,1% naar 37 %), de middeninkomens gaan er flink op vooruit (van 42 % naar 37% is dus een vette verlaging) en de top inkomens gaan er op vooruit, (van 52 naar 49%)
      Wat je nu ziet is hetzelfde als Hoogervorst eerder deed met de zorgverzekeringswet. Dus waar nu zo over geklaagd wordt weet ik niet hoor. Dat wat ingeleverd wordt aan ziektekostenverzekering wordt zo weer teruggegeven aan inkomstenbelasting. dat niemand het daar over heeft zegt mij genoeg....men wil alles!!!! en de onderkant die kan dan stikken(een verhoging van 4 % op toch al erg weinig) pfffff ik begin me hier al erger aan te ergeren. Wat een hebberts zijn veel mensen toch!http://www.nrc.nl/nieuws/2012/10/17/adviescommissie-belastingstelsel-op-de-schop-en-hypotheekrenteaftrek-beperken/

      Verwijderen
  5. Consuminderen en besparen kan in alle lagen van de bevolking. Of het nu om de allerarmsten of de rijken gaat. Consuminderen betekent dat je minder gaat consumeren en dat kun je ook doen om het milieu te ontzien.
    Iedereen zal er op achteruit en ik vind dan eigenlijk ook dat iedereen mag klagen. Het raakt namelijk iedereen, alleen zal de één het veel beter voelen dan de ander.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klagen helpt niet, opkomen voor jezelf en proberen er wat van te maken wel. Consuminderen met een auto onder je gat en een handvol aandelen op zak, is toch wat anders dan consuminderen om het eind van de maand te halen, met schoenen aan de voeten van je kinderen en de buiken vol.
      Solidariteit is waarschijnlijk een ouderwets begrip, maar ik zie er nog steeds wel wat in.

      Verwijderen
    2. Tuurlijk is het voor de één anders dan voor de ander. Maar dat wil niet zeggen dat je niet mag klagen. En nu je het toch over solidariteit hebt: tegenwoordig is het gewoon ieder voor zich. Zo zit de maatschappij van nu in elkaar, hoe rot dat ook is. Het is gewoon ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke. Noem het gewoon maar verloedering van de maatschappij, een beter woord kan ik er niet voor vinden.

      Verwijderen
    3. Uit de volkskrant van vanmorgen....

      "In alle kranten wordt de inkomensafhankelijke zorgpremie door mensen afgekraakt die in een deuk lagen toen Hogervorst het ziekenfonds afschafte en zij er enkele duizenden euro's op vooruitgingen. . Maar nu is Leiden in last,want die extra vakantie zit er waarschijnlijk niet meer in.Ook ik heb toendertijd tv gekeken,er werd aan mensen die particulier verzekerd waren gevraagd wat ze met dat extra geld deden ze schouderophalend zeiden:dan pakken we toch een exra vakantie nietdan???"

      Verwijderen
  6. Goed blogje! Wordt ook gek van die zeurende mensen over dat de zorgverzekering volgend jaar zo duur wordt. Gezondheid is het rijkste bezit wat er is, dus geniet ervan als je gezond bent!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De solidariteit is mijns inziens al ondergraven met de vele keuzes die je qua zorgverzekering hebt. Wel kraamzorg of niet, 50 pluspaketten etc.
    Ik kan het nu nog niet overzien, want het is natuurlijk niet alleen zorgverzekering, maar feit is wel dat heel veel dingen inkomensafhankelijk zijn. Dus de meerverdieners betalen al meer. Bovendien, veel verdienen gaat vaak ook samen met veel en hard werken en bv extra tijd en kosten investeren in bv studies. Ik vind het dus een hele moeilijke discussie, hij is niet zo zwart-wit en er zijn altijd uitzondering. buurman heeft een masteropleiding gevolgd, in eigen tijd en kosten (waarschijnlijk wel aftrekbaar), maar hij lag niet voor 's nachts twee uur in bed en 's ochtends om 6 uur er weer uit. Dit was een aanslag op zijn gezin en zichzelf Moet ik het hem kwalijk nemen dat hij meer verdient?
    Zelf hebben wij hoge zorgkosten en is het de vraag hoe het qua gezondheid af zal lopen. Mijn man verdient best goed, maar het is wel de vraag hoe lang hij zal kunnen blijven werken. Wij proberen dus wel een buffer op te bouwen, want die zal heel hard nodig zijn. Onze toekomst is wat dat betreft zeer onzeker en dan zijn geldzorgen niet iets wat je er bij kunt hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Paragraph writing is also a fun, if you be familiar with after that you can write
    if not it is complex to write.

    Here is my blog post ... book of ra kostenlos spielen deutsch ()

    BeantwoordenVerwijderen