donderdag 11 oktober 2012

Autisme

Vandaag de Dokument film (NCRV) geheten de Regels van Matthijs, bekeken via uitzending gemist. . Een indrukwekkende documentaire gemaakt door zijn vriend Marc Schmidt. Matthijs is een intelligente jongen maar zo autistisch dat hij volledig opgaat in een wereld in zijn  hoofd. Hij begrijpt weinig van de buitenwereld en de signalen die hij krijgt. Zijn huis is zijn veilige haven en natuurlijk gaat dat mis als de woningbouwvereniging het niet eens is met de innovaties die Matthijs aan de woning probeert aan te brengen.
Het greep me erg aan, want ik herkende wel wat Matthijs in mijzelf, al zal dat voor veel mensen opgaan. Gelukkig kunnen wij wel communiceren en begrijpen wij , over het algemeen, de codes van de "gewone"wereld ,  en dat maakt een groot verschil.  Heel liefdevol gefilmd en toch onthutsend om te constateren dat er geen ruimte is voor mensen als Matthijs.

7 opmerkingen:

  1. Ik merk het op mijn werk hoe moeilijk het is om de wereld overzichtelijk te houden voor iemand met autisme. Als er een wekelijkse afspraak plotseling niet doorgaat, kan het voor hen al genoeg zijn om in woede uit te barsten. Maar ik vind ook dat je op de 1 of andere manier veel van ze terugkrijgt. Wat weet ik nog niet precies. Een stukje eerlijkheid en humor sowieso.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Onze jongste zoon is autistisch en ik herken wel wat trekjes in mijn vader en in mezelf. Hij krijgt van alle kanten hulp (GGZ)en manlief is zijn eerste hulplijn bij paniek en financiën.
    De film "Ben X" heeft ons ook erg aangegrepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een van onze kleinkinderen gedraagt zich af en toe nogal vreemd en volgens de leerkrachten zijn er meerdere trekjes van autisme aanwezig. Binnenkort wordt het kindje 'getest' en indien nodig doorverwezen voor verdere hulp. Ik herken heel vaak trekjes van mijn kleinkind in mezelf en ik hoop echt dat er 'iets' uit de testen komt en dat hij kan geholpen worden....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Veel uitvindingen en ontdekkingen zijn gedaan door mensen die (kenmerken van) autisme vertoonden: gedreven door logica (veel minder door emotie), beperkt gevoelig voor wat de buitenwereld zegt, denkt dus vaak out-of-the-box, veel doorzettingsvermogen (en evenredig minder energie voor sociale interactie?).
    Hoe meer ruimte we daarvoor maken, hoe meer we daar als maatschappij voor terugkrijgen. Denk ik zelf.
    Maar ik ben bevooroordeeld: mijn zoon heeft een diagnose. Ik schijn trouwens "volledig normaal" te zijn (HIHI-echt niet). Maar beiden vinden we logica belangrijker dan emoties. Wel makkelijk bij kleren kopen, dus een prima eigenschap voor consuminderaars.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb niet veel zinnigs toe te voegen, behalve dat ik het ook een erg indrukwekkende documentaire vond...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Klinkt interesssant! Bedankt voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze documentaire kende ik nog niet, ik ga hem opzoeken. Bedankt voor de tip!
    Anna Marie.

    BeantwoordenVerwijderen