zaterdag 29 september 2012

Zo rijk

Niet alleen is de ss salaris binnengekomen, maar ik las Valhalla's blog en ben het zo met haar eens. Zij verwoordt waarom ik af en toe de consuminderblogjes met een grimas lees. Mensen kunnen aflossen op een hypotheek van hun ( soms veel te dure) huis, gaan op vakantie, rijden auto, hebben kans gezien schulden op te bouwen, maar waar gaat het eigenlijk echt om in het leven? Waarom zijn wij nauwelijks gevoelig voor het leed dat tegelijkertijd all over the world plaatsvind?Hoe kunnen wij ons druk maken over geld terwijl veel mensen niet eens het rtecht hebben op het leven?
 Vandaag in Syrié
van het www
  

Ik zeg niet dat je maar raak moet leven omdat het toch niets uitmaakt; het is wel zo netjes en rustig voor jezelf als je je zaakjes op orde hebt en je genoegpunt bewaakt, zeker. Maar het is eigenlijk maar zo'n klein facet. Als je een dak boven je hoofd hebt, voeten warm en hoofd koel en eten op je bord, heb je weinig te klagen. Zelfs met ziekte en narigheid, wat is dat voor een puistje op de rug van het leven vergeleken met wat anderen overkomt? En wij kunnen teruggrijpen op ziektekostenregelingen, pensioenen, gezondheidszorg, sociale systemen, waardoor ook groot leed nog op een menselijke manier kan worden geleefd.
Ik kijk naar buiten, zie de zon en voel de warmte van de kachel en de thee die ik drink en bedenk me hoe vreselijk relatief alles is.

9 opmerkingen:

  1. Soms vind ik het moeilijk een balans te vinden tussen mededogen met die grote groep mensen in ellende en het van me afzetten. Ik besef altijd wel met dankbaarheid al het goede in mijn leven. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vind dat soms ook wel lastig... we wonen nu eenmaal hier en veel -wij ook- leven gewoon het leven van hier. Met de hypotheek, de auto en alle luxe. En het is wel triest dat je dan een kapotgeschoten kindje nodig hebt om dat weer ten volle te beseffen, omdat het zo makkelijk is om te klagen. Een heel goed weekend voor jou, met veel warmte en lekkere thee :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. helemaal waar soms zijn we zo druk met ons eigen kleine wereldje dat we vergeten dat we het eigenlijk nog niet zo slecht hebben, werd van de week maar weer eens met mijn neus op de feiten gedrukt , toen een collega met het nieuws kwam dat zij borstkanker heeft. dan besef je maar weer eens dat je het zo slecht nog niet hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo is het. Vaak zijn we even beduusd van het journaal maar daarna lopen we weer naar de keuken voor koffie met wat lekkers. Dat is niet verkeerd want genieten mag, als men maar beseft dat niet iedereen dit zomaar kan. Even stilstaan bij de minder bedeelde medemens en beseffen dat we het goed hebben is een kleine moeite.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helemaal mee eens. Ik heb me verbaasd over hoeveel mensen er letterlijk in de rij staan voor de nieuwste aaifoon.... hoezo verwend... En ja, ik mopper ook wel eens omdat alles duurder wordt. Ook ik moet de tering naar de nering zetten. Maar als ik 's avonds veilig en wel in mijn warme bed lig, ben ik dankbaar voor de goede en mooie dingen van de dag. Ik kom niks tekort.

    BeantwoordenVerwijderen