zaterdag 1 september 2012

Wie heeft de grootste?

van het www
Waarom ik geen politieke debatten kijk?
Het land besturen op een behoorlijke, kundige en respectvolle manier heeft niets te maken met goed kunnen debatteren. Als ik af en toe een glimp opvang en via andere media hoor waar het in die debatten omgaat, denk ik ; waar gaat dit over? Elkaar vliegen afvangen, het populairste of handigste jongetje van de klas zijn? Wie kan het hoogst pissen en wie het best tegen de wind in?
Bescheidenheid en niet op onderhuidse sentimenten spelen is niet belangrijk in de verkiezingstijd, nee, goochelen met cijfers en elkaar de loef afsteken c.q. in de hoek drijven gaan boven standvastigheid en idealen, daarmee sla je een goed figuur. En vele mensen laten zich daardoor beïnvloeden, zie de peilingen.
Een aantal partijen wordt al uitgesloten door de grote jongens, waardoor ze bij voorbaat geen kans krijgen. Ook het Centraal Planbureau doet mee door niet alle programma's door te berekenen. Trouwens het gaat steeds maar over geld en begrotingstekorten en internationale afspraken. Wie begrijpt het eigenlijk nog echt?
Met mijn nuchtere verstand denk ik; het is gewoon een huishoudboekje, alleen zij beslissen wat voor mij belangrijk is en wat ik nodig heb. We krijgen allemaal een soort zakgeld van de regering en hoe lang we werken, wat voor werk we doen, hoe we dingen kunnen doen die belangrijk voor geest en lijf zijn is steeds minder in onze eigen hand. Gek hè? Terwijl alles steeds meer geprivatiseerd wordt.......
Nee, het gaat niet goed met de politiek, ze zijn zo vervreemd van het leven en de mensen dat steeds minder kiezers zich verbonden voelen met een partij en echt niet meer weten wat ze nu eigenlijk kiezen, behalve een in de media gecreëerd beeld.
Het is dat ook hele kwade krachten hiermee schoot kunnen gaan, die haat preken en mensen van de maatschappij willen uitsluiten, anders zou ik niet gaan stemmen. Maar die engerds mogen geen macht krijgen, dat zou het slechtste zijn wat gebeuren kan.  Zucht, dus kun je die stemkaart niet in de prullenbak gooien.

8 opmerkingen:

  1. Mooi geschreven. Wijze woorden.Ik word na een paar minuten zo moe als ik ze elkaar hoor afbekken en snauwen.En dan verbaasd het me als ik "de kritieken"hoor.Die was niet of wel goed.
    Als of het inderdaad een wedstrijdje hard over schreeuwen is.
    Zo erg.Probeer ook te kijken naar hoe "fatsoenlijk" ze zich (onderling)gedragen.Groet Maamke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik probeer me wel eens voor te stellen hoe vroeger in de tijd,dat er geen tv was en niet iedereen radio had een verkiezingscampagne er uit zag. Waarschijnlijk meer naar dat wat men bereiken wil. En niet die uiterlijke schijn.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gezellig,Avonden in een zaaltje en pamfletten lezen.:-)

      Verwijderen
  3. Ik volg de politieke debatten wel, maar maak me ernstige zorgen dat dit de mensen zijn die Nederland gaan besturen... Over 2 jaar maar weer naar de stembus?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahaha, jouw manier van omschrijven komt overeen met de mijne. Mijn wederhelft mist geen debat op tv en alles wat ik dan zeg is: ach, ze staan gewoon pi3mels te vergelijken, wie heeft de grootste? Ik vind het een goed logje, ik deel je mening helemaal.

    Weet je wat ik wel bijzonder vind? Die Samsom begint elke keer spontaan te huilen als het over z'n gehandicapte dochter gaat. Die zegt ook: ja, daar moet je maar niet op letten hoor, dat gebeurt altijd. Niet dat ie nou mijn stem krijgt. Maar ik waardeer dat stukje menselijkheid in de politiek. Daar zit ook gewoon een kwetsbaar iemand en niet een man van staal die het land wel ff zal gaan regeren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is wel jammer dat dat niet vertaald waordt in andere dingen. Ze scheiden persoonlijk en politiek zo drastisch dat emoties niet erg doordringen in hun werk, behalve misschien hun ego. Ik zie nog een huilende Wiegel voor me, die een vraag kreeg over weduwnaarpensioenen toen zijn vrouw net was verongelukt. Het maakte geen bal uit voor zijn politieke houding (Laat ze maar gehakt eten).

      Verwijderen
    2. Ik denk dat een stukje meer menselijkheid ook vertrouwen terug kan brengen in onze politici.

      Als ze dan moeten aangeven wat hun drijfveren zijn, hun passie om in de politiek te gaan, krijg je zo'n ingestudeerd verhaal te horen. Behalve bij Samsom dus. Dat vond ik bijzonder en in dat opzicht onderscheidt ie zich van de rest.

      Verwijderen
  5. elke partij heeft wel een punt waar ik me in kan vinden,maar dan ook weer een heleboel punten waar ik me helemaal niet in kan vinden en ik vind het ook uitermate storend om in allerlei tv programmas die niets met politiek te maken hebben politici tegen te komen die of leuk of interessant of meelevend willen overkomen. ik stem op de partij die het dichtst bij mijn standpunt komt ,maar er echt 100% achterstaan doe ik ook niet ,het is gewoon de minst slechtste ,maar niet de beste ,want die is er in mijn ogen niet.

    BeantwoordenVerwijderen