maandag 24 september 2012

Poespoes

Eerst het verhaal van Slowie. Ze is aangetroffen op een Deense boerderij als zwaar verwaarloosd kitten van een half jaar oud, dat door voedingstekorten een 6 weken oud katje leek. Meegenomen naar Nederland en opgeknapt door een goede vriendin die haar aan mij afstond, omdat zij veel weg was, hetgeen niet goed voor Slowie was.
Slow is er nu een jaar of zes en ze is hier helemaal opgefleurd tot een pittig katje. Groot is ze niet geworden, maar er zit wel een koppie op.  Ze is giga gehecht aan mij en heeft duidelijk een verlatingstrauma.
De brand drie jaar terug gooide roet in het eten voor haar, want dat was, inclusief een verblijf in de garage van de buren en een paar maanden op een tijdelijke woning , weer een trauma.
Pas bij terugkeer naar het oude huis begon ze op te leven en dat was duidelijk te merken. Pas sinds een paar maanden heeft ze weer een stukje traumaverwerking achter de rug. Ze durft weer buiten te zijn, zonder mij in de buurt. Gaat nu zelfs naar buiten door het kattenluikje en slaapt tot mijn verbazing vaak in de terrasstoelen 's nachts. Ze is meteen een stuk rustiger geworden en vraagt iets minder aandacht. Echt een grote stap vooruit. 
van het www
De andere twee hebben duidelijk geen trauma, ze zijn zichzelf gebleven.
Wat ik wel grappig vind; ik kocht een speeltunnel voor ze en dat was geen geslaagd idee; Slowie gebruikt hem alleen als sluipweg, om zich ongezien  te verplaatsen. Teig loopt erdoorheen alsof het daarvoor is bedoelt, als speciaal kattenpad. Koekie is de enige die snapt dat het iets is om mee te spelen, alleen heeft hij het niet helemaal goed begrepen, hij speelt niet een kruip-door-sluip-door spel, nee hij smijt het hele geval door de kamer heen en heeft dan de grootste lol. Ontwerpers snappen de ware aard van de kat niet, denk ik.

3 opmerkingen:

  1. Katten zijn prachtige en ingewikkelde dieren. Allemaal zo verschillend van elkaar. Ze doen ook zelden wat je van ze verwacht. Heerlijke beesten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb jij een geduld gehad met Slowie.Dat moet voldoening geven,die vorderingen. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk die speeltunnel! Misschien ook wel iets voor onze katten.
    Fijn voor Slowie dat ze bij jou terecht is gekomen!

    BeantwoordenVerwijderen