maandag 17 september 2012

Met huid en haar



Maar weer eens een update over de stand van zaken met huid en haren.
Mijn routine en gebruikte produkten;
afbeeldingen wwww
2 x per week een lekker warm bad. Haar wassen met Aleppo zeep, geen spoelingen met azijn  of wat dan ook, aan de lucht laten drogen. Bevalt zo uitstekend, haar willig, minder snel vet en weinig irritatie aan hoofdhuid. Die houden we erin. De rest van het lijf met dezelfde aleppozeep wassen. Slechts een enkele droge plek met eigengemaakte huidolie verwennen. Deo is baking soda in water opgelost  met een drupje essentiële olie (salie , citroen etc) en gesprayd met een leeg weledaflesje  ( wel altijd even schudden om verstopt spraysysteem te voorkomen). Huid is me dankbaar en gedraagt zich beter dan ooit.
De andere dagen poedel ik bij de wasbak alleen die plekken die de aandacht nodig hebben, ook met aleppozeep en evt een vleugje olie toe en wat bakingsoda deo.
Af en toe smeer ik handen en/of voeten lekker uitgebreid in met eigengemaakte zalf op basis van kokosolie en andere lekkere olietjes en wat essentiele luchtjes erbij. Ook het gezicht vind dit wel lekker.
Tanden (en gebit) worden met bakingsoda gepoetst (met een beetje muntolie erdoor) en veel meer is het niet.
Dit is waarschijnlijk de beste manier van lichaamsverzorging tot dus ver want heb vrijwel geen problemen meer met mijn tere huid, die o zo snel jeukt en ontsteekt of schilfert.
Bij probleempjes is mijn eigen zalf ruim voldoende om het gedoe snel in te tomen.
Wel gebruik ik voor de was alleen soda, azijn en eigengemaakt (sunlightzeep) wasmiddel. De schoonmaak karweitjes doe ik met hetzelfde wasmiddel in ooplossing evtentueel ook aangevuld met baking powder (schuurmiddel, luchtjes), azijn (ontkalken) en soda (ontvetten).
Inwendig doet de Mariadistel (een middel voor betere leverfunktie) en ruime inname van omega3 vetten de zaken van binnenuit snel herstellen. Ook goed voor de gewrichten!
Verder volop fruit en groenten, beperkt zuivel en vlees en alleen zoveel mogelijk onbewerkte koolhydraten in de voeding, met een veelheid aan water en (kruiden-_)thee, dat legt een prima basis, net als buitenlucht en een goed humeur. Had ik dat maar zestig jaar eerder geweten.....

7 opmerkingen:

  1. Ik heb sommige van jouw tips wel eens doorgegeven aan een vriendin. Maar helaas,die wilde niet luisteren.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt heerlijk overzichtelijk, goedkoop en goed voor mens en milieu! Als alles hier op is dan ga ik echt meer verzorgingsproducten weglaten en de rest zelfmaken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wauw wat een prachtige gewoontes!! Ook tips die ik ga onthouden voor mijn reis. Fijn om niet 10-tallen potjes me te hoeven slepen.
    Dank je

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien was je er 60 jaar geleden nog niet aan toe? ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik herken veel van je middeltjes. Het water is in Noord Holland veel zachter dan bij ons, dat merkte ik toen wij daar op vakantie waren. Had toen lang niet zo'n trekkerige huid na het douchen, maar thuis altijd. Ik smeer me dus suf met olie, maar ook voor mij nooit meer die synthetische spullen van de drogist.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit ga ik allemaal eens doorspelen naar mijn dochter.Haar dochtertje van nog geen twee heeft ook een lastig huidje. Dan hoeft zij later niet te denken had ik dat maar eerder geweten. Dank voor je info, Vlasje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed zeg dat je eindelijk manieren hebt gevonden die werken! Ik ben zelf ook nog steeds goed te spreken over de Aleppo zeep. Echter nog wel een droge huid, dus ik ga ook maar eens wat smeerseltjes maken. Staat al een eeuwigheid op de planning....

    Ik was trouwens wel even benieuwd of de Aleppo zeep nog wel in schrappen zou liggen vanwege de oorlogssituatie daar.

    BeantwoordenVerwijderen