zondag 2 september 2012

Loslaten

van het www
Elke maand ontvang ik de affirmaties van Edith Hagenaar. Deze maand is het thema loslaten naar aanleiding van een gedicht van Hans Stolp, het is zo mooi en waar dat ik het hier citeer.

Durf het oude los te laten
verlaat je moeder-vaderhuis
in ongeborgenheid gaan
nieuwe deuren open, die
ik-je-wijzen-zal
 
De vrouw van Lot zij kon het niet
zij bleef verlangen naar
het oude, maar verloor
daardoor zichzelf, versteende
 
Alleen wie los kan laten
wie en wat zijn houvast was
wie ongebaande wegen gaat
zal vinden waar het echt om gaat
 
Toekomst laat zich niet
in oude vormen persen
zij ontvouwt zich stralend
voor wie los is van wat was
zo wordt toekomst
een gestalte van licht
 
-Hans Stolp 


4 opmerkingen:

  1. 'Loslaten' is 'houden van' las ik ooit en dat is zeker waar. Eens je kind geboren, moet je het al beginnen loslaten.... Nu ons jongste kind zelfstandig is gaan wonen, voel ik nog meer hoe moeilijk loslaten is....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor het plaatsen van dit mooie gedicht. Helpt mij bij het opruimen en vooral wegdoen!

    BeantwoordenVerwijderen