donderdag 27 september 2012

Jobs

van het www
Op het moment zit ik al een heel stuk in de autobiografie van Steve Jobs begraven. Vreemde man. vrije vogel , hippie, ongewassen, zen, zakenman, dictator, driftkikker, vleier en omprater, motivator, perfectionist, onrealistisch, opzweper, slavendrijver, kille kikker, emotioneel, Bob Dylan fan, boeddhist, dieetidioot, keihard, commercieel, egoïst, vriend, vijand. Een vat vol tegenstrijdigheden dus, maar wel eentje die van wanten wist en een ronduit fascinerend mens, al moet het heel moeilijk zijn  geweest met hem samen te werken/leven. Toch bouwde hij een droom uit tot een wereldimperium dat nog steeds vernieuwend aan de weg timmert, in zijn geest. Vanmorgen las ik dat Apple bezig is met zelfopladende I-phones en I-pads, weer een revolutie. Niet nieuw, die techniek, zoals alles in zijn producten niet nieuw is, maar zeer vernieuwend toegepast.
Ik ben geen Maccie, het is allemaal te duur en je bent dan bijna voorbestemd om alles meteen van Apple aan te schaffen, omdat deze software slechts moeizaam kan communiceren met andere systemen. Ik hou niet zo van monopolies en ook niet van de hype eromheen. Maar ik begrijp het wel. Als ik met een gouden lepel in de mond was geboren, was ik misschien wel een Jobsfan geweest. Helaas heb ik een tinnen lepel, dus blijf ik bij gewone apparatuur, die je wel kunt betalen, makkelijk koppelen en die ook alles kan, als je er maar wat moeite voor doet.
Maar we mogen Jobs dankbaar zijn voor het pionierswerk wat hij verrichtte, zonder hem had de (pc)wereld er anders uitgezien. En ik geniet van alle mogelijkheden.

6 opmerkingen:

  1. Leest het een beetje makkelijk weg of is het taaie stof?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Redelijk wat techniek en veel namen, maar verder erg interessant. Niet pc-fanaten zullen het gauw taai vinden, maar lees een beetje tussen de zakelijke dingen door en het is een interessant verhaal.

      Verwijderen
  2. Jobs....'t is net een mens.
    Hier wel gebruiker van iMac en iPod. Gelukkig communiceert het al een stuk beter met andere systemen. En ik moet wel zeggen dat de snelheid en betrouwbaarheid van de systemen een grote verbetering zijn t.o.v. andere pc's en mp3 spelers die ik ooit heb gebruikt.
    Het is niet zaligmakend dat Apple, hang dan ook niet de 'religie' aan. Want inderdaad die monopolies vind ik ook maar niets.

    M'n iPod was een lange termijn investering van mijn verjaardagsgeld. 160 gb aan opslagcapaciteit en betrouwbaarheid en snelheid, dat is wat ik wilde. Als muziekfan ben ik er heel blij mee. De iMac is van vriendlief, haha en tja we hebben geen andere computer in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het ziet er gelikt uit, is technisch vrij sterk en makkelijk in gebruik en heeft weinig last van virussen e.d. Er zijn best voordelen, al betaal je daar wel goed voor.

      Verwijderen
    2. Ja Apple is aso duur.
      Daar stond voor mij tegenover dat ik al 3 mp3 spelers in 2 jaar tijd had versleten. Dus ja...dan is de keuze snel gemaakt.

      Verwijderen
  3. Ik ken een paar mac-gekken. En kan bewonderend naar de vormgeving van hun dure spulletjes kijken. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen