vrijdag 21 september 2012

Arbeidsvitamines

van het www
Muziek is altijd belangrijk geweest in mijn leven. Mijn ouders waren liefhebbers van Jazz en the Ramblers, zoals velen van hun generatie. Toen ik in de jaren zestig als een blok viel voor de popmuziek, werd dat met interesse ook door hen gevolgd en mocht ik al snel naar live optredens zoals van The Beatles in Blokker, The Motions in Hoorn en The Kinks hier in een sporthal.
De geest van de jaren zestig waaide stevig door mijn en hun levens. Mijn vader was gek van Steve Miller, Eric Burdon, The Stones en Pink Floyd. Mijn moeder ontwikkelde een grote liefde voor o.a. Santana.
Ook de vriendjes die ik later had, deelde mijn muziekliefde en voegden hun favoriete bands toe aan mijn platenkast.  Ik heb dan ook een brede smaak, die zich uitstrekt tot de huidige nieuwe bands.
Als ik aan het werk ben, vooral huishoudelijke klussen of saai uitzoekwerk bv, draai ik graag vrij hard stimulerende muziek, die dan vaak in de categorie stevige rock en pop valt. Voor iets contemplatieve momenten heb ik meer melodieuze muziek in de kast en soms wol ik alleen maar een prettige rustgevende achtergrond en ook daarin kan ik ruim voorzien. Stilte is een andere achtergrond die ik vaak gebruik en dat is ook een grote favoriet, maar niet altijd.
Dyzack van het www
Ik pas muziek of niet dus aan aan stemming en bezigheden. Inmiddels heb ik naast een uitgebreide platencollectie ook een enorme hoeveelheid tapes en cd's. Maar de meeste muziek zit in mijn pc: Een eigen bijeengesprokkelde verzameling van van alles op een aparte Externe Hard Disk en ik weet veel plekken te vinden op internet waar ik gratis naar muziek kan luisteren Er zijn tientallen internetradiostations. Een enorm archief op de VPRO en toegang tot alle mogelijke radiostations via internet. Om nog maar te zwijgen over YouTube en dergelijken.
Ook fijn is dat veel artiesten zelf een website met soms veel gratis te beluisteren nummers hebben (zoals de onvolprezen nederlandse Dyzack). Zo luisterde ik al uitgebreid naar de nieuwste van Dylan en Calexico en ben goed op de hoogte nog steeds.
 Wat een schatkamer is er bij gekomen via Internet!!!!

6 opmerkingen:

  1. Nou he? Zeker een schatkamer. Veel beginnende bands bieden hun muziek gratis aan. Demo's verkopen is uit de tijd.
    Ik pas alles ook aan aan mijn 'mood'. Soms dagen geen metal herrie en alleen maar Elbow of zo. En dan ineens een bak industrial metal of trash. Er zijn zoveel dingen te ontdekken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn ouders waren trouwens een beetje water en vuur wat betreft muzieksmaken: mijn moeder van de disco en pop en mijn pa van de rock en blues.
      Wat ze dan gemeen hadden? Dire Straits en Queen!
      Ik hoorde thuis alles tussen Led Zeppelin en Hot Chocolate, hihi.

      Verwijderen
  2. Wat gaaf dat jouw ouders ook zo open stonden voor populaire muziek en wat heerlijk dat jij voor alle stemmingen iets te beluisteren hebt. Na het lezen van jouw blog moet ik bij mezelf vaststellen dat ik voor een groot deel ben blijven hangen in de 60er jaren. Moet toch eens gaan luisteren naar de nieuwste Dylan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heb jij een brede interesse op muziekgebied.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik moest nooit veel hebben van die harde pop- en rockmuziek. Vooral elektrische gitaren vind ik vreselijk.
    Hier dus een heel braaf mutsje, die dol was op Simon & Garfunkel, Gilbert O'Sullivan, John Denver, The Mama's and Papas en zelfs the Seekers. Erg hè?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee hoor Marja, kan ik helemaal in meevoelen. En ik ben nog "erger", ontdekte deze week een programma op de lokale radio over country muziek. Vind ik heerlijk om naar te luisteren! Ik las eens dat muziek die hetzelfde ritme heeft als je hartslag, je rustig maakt. En snellere muziek maakt je onrustig. Daarom voor mij een wat ander tempo. Ik merk wel, bij lastige klussen, dat een cd met leuke muziek helpt om geconcentreerd te blijven.

    BeantwoordenVerwijderen