zondag 16 september 2012

Ach Gossie

1948        
Mijn hulp vond in een boek over Den Helder een foto van mijn papa, uit 1948. Een foto die ik niet ken en die ooit voor de krant of iets dergelijks is genomen. Hij werkte toen net als observator bij het KNMI meetstation in Den Helder,  aan de zeedijk gelegen en De Windwijzer genaamd.  Hij was 25 en had mij net met mijn mama in elkaar geknutseld, want ik ben van december dat jaar. Ze woonden toen nog in bij mijn opa en oma,op een bovenwoning  boven een dokterspraktijk.

 Woningnood natuurlijk.
Mijn ouders hadden een slechte voedingstoestand na de oorlog en dat is mijn pa wel aan te zien. De toen nog beperkte verkrijgbaarheid van veel voedingsmiddel;en, waarvoor een distributiesysteem was ontworpen, met kaarten en punten, hielp niet echt.  Wat een schriebeltje! Maar wel voor de foto een overhemd en stropdas aan.... dat heeft hij zelden meer gedragen.
Hij heeft altijd bij het KNMI gewerkt tot zijn afkeuring.
Mijn pa is ruim dertig jaar dood, dus dit is een lieve verrassing! Dank je M.!
Gossie en dan het boek over tante Matty ook nog, wat een stuk geschiedenis komt opeens opduiken!

6 opmerkingen:

  1. Wat lief van je hulp. Dit zijn van die heerlijke stukjes verleden om te koesteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk Vlasje! Wat jammer dat je ze er dan niets meer over kunt vragen hè? Mooie verrassingen..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is zeker leuk. Borrelen de herinneringen naar boven? Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vooral het feit dat je zo onverwacht wat familiegeschiedenis toebedeeld krijgt maakt het extra bijzonder. Wat ben jij trouwens apart tot stand gekomen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig om zo'n foto van je pa te hebben! Oude familiefoto's en verhalen zijn altijd zo leuk vind ik. Ik kreeg van de week een foto van een oud-oom te zien die blazer was in het Metropole orkest!

    BeantwoordenVerwijderen