donderdag 23 augustus 2012

Zonnig

van het www
Als er veel nare dingen gebeuren is het leven soms zwaar. Ook voor mij. Via mijn moeder heb ik bipolaire (manisch-depressieve) genen geërfd en gooi daar maar eens een flinke scheut PTSS (posttraumatisch stress syndroom) overheen en je hebt geen gunstig mengsel, zeker niet voor iemand die nogal eens problemen met gezondheid en veel pech in de agenda heeft staan.
Ik heb zware depressies gehad, ooit, en via medicatie en langdurige therapie heb ik het kunnen accepteren en er mee leren leven. Het gekke is, dat toen het eenmaal duidelijk was hoe en wat er een rol speelde, ik steeds positiever in het leven kwam te staan, hoewel de gezondheidsproblemen, pech en verdriet ook ruimschoots voorradig bleven. Vooral het krijgen van kanker heeft me erg geholpen, al klinkt dat heel vreemd.  Het zet je leven en je urgenties zo op zijn kop, dat je veel dingen vanuit een ander perspectief gaat bekijken. Ik kan beter relativeren, dat scheelt al een slok op een borrel ( die ik ook meteen maar liet staan, voorgoed) en ontdekte dat een positieve uitstraling en acceptatie het leven een stuk plezieriger maakte ook in zware omstandigheden. Nee, ik druk het niet weg en kan nog  best een flinke pot huilen en heel verdrietig zijn, maar het leven is veel en veel meer dan dat. Het neemt me niet meer in beslag en ik kan het ook naast me neerleggen. Pijn bijvoorbeeld verdraag ik enorm goed omdat ik nu kan zeggen; Er is pijn, in plaats van ; ik heb pijn. Pijn  (en moeheid en verdriet en kwaadheid, enfin, you get it) is iets naast me en neemt me dus niet meer over.
Ik doe er niet eens echt moeite voor, nu ik eenmaal mijn knoppenpaneel heb ontdekt. Het is tegenwoordig vrijwel automatisch schakelen geworden.
Ik ben een blije miep, omdat ik mijzelf en mijn gevoelens aanvaard en  mijzelf niet het belangrijkste vind. Het wonder van het leven, dat is pas iets wat allesoverheersend is.

7 opmerkingen:

  1. Ik vind het superknap hoe je hiermee om kunt gaan. Je moet natuurlijk wel, maar ik zie (ook in mijn omgeving) dat er genoeg mensen zijn die dat niet kunnen en die eigenlijk hun leven lang blijven hangen in een hele nare, negatieve spiraal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daarom lees 'k je stukjes ook altijd graag, jij STRAALT positivisme uit,
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jij hebt gekozen voor LEVEN i.p.v lijden.Jammer,dat je van je instelling geen pillen kunt draaien en uitdelen. Ik had al klanten voor je. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik lees je graag, vooral omdat je altijd weer de goede dingen bovenaan zet en er zoveel kracht en positiviteit van je berichten uitgaat! Veel respect voor jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat fijn dat je zo'n evenwicht hebt gevonden!!!

    BeantwoordenVerwijderen