donderdag 30 augustus 2012

Schat hemeltje

Dat was een goede gok om gisteren een mooie tocht te maken.
Nu plenst het en dat geeft weer vocht voor de paddenstoelen om te ontwaken uit hun zomerslaap. Overigens; ik pluk zelden of nooit. Te mooi en te zeldzaam vaak en anders niet eetbaar of niet smakelijk. Alleen als bepaalde smakelijke soorten massaal aanwezig zijn wil ik wel eens een maaltje meenemen. Dan moet je beslist weten wat je doet en daarom beperk ik me tot een paar soorten die ik goed ken en waarvan geen enge dubbelgangers voorkomen in mijn gebied. Weidechampignons zie ik haast nooit meer, maar wel parasolzwammen en inktzwammen en soms een baby reuzenbovistje. Dan heb ik mazzel want het is heerlijk. Cantharellen en eekhoorntjesbrood zijn hier zelden te vinden, jammer genoeg, dus daar blijf ik af.Gisteren voel me wel op dat de bramen aardig afgegraasd waren dus er zijn meer liefhebbers van gratis plukken. 
van het www

Nee vandaag was een goede dag voor een niet favoriet klusje; de koelkast schoonmaken. Het gekke is dat ik het vaak uitstel, maar eenmaal bezig valt het best mee en het resultaat is altijd hoogst bevredigend. Ik heb bijna altijd meer in huis dan ik dacht en kom heerlijke dingen tegen (ik inspecteer wel geregeld op eetbaarheid en snel op moeten en doe dan dezelfde ontdekking). Dus ik voel me dan weer rijk en weet dat er een poosje geen boodschappen of hooguit een enkel item, nodig zijn. Er bloeien meteen heerlijke eetplannen op en ik weet dat ik een bevoorrecht mens ben. Driekwart van de wereld moet elke dag maar afwachten of er iets op het bord komt, laat staan dat ze zich druk kunnen maken over wat dat zal zijn en lekker of niet.

De tuin wacht maar op drogere momenten! Vandaag blijf ik lekker binnen klussen. Er zijn ook nog kastjes die (weer) opgeruimd dienen te worden en er ligt genoeg leesvoer voor de rustpauzes. Ook regendagen zijn prettig te maken.

5 opmerkingen:

  1. Hier straalt het zonnetje nog en manlief maait de voortuin. Ik ga zo nog een klein stukje wieden. Eerst mijn banaan opeten. Fijne dag, Vlasje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier ook een stralend zonnetje! Ik ga zo toch maar eens eventjes buienradar checken of dat zo blijft... Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha, dat koelkast verhaal! Rotklusje en ik denk altijd: dat ding is vast door iemand ontworpen die hem niet schoon hoeft te maken. Al die vervelende richeltjes en draadstalen rekjes die ik geheid eerst verkeerd om terug wil schuiven. Maar bij geklaarde klus is de voldoening groot, inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb al een aantal potten bramenjam uit eigen tuin. En besloot vanmiddag bij het spoor te gaan kijken. Tot mijn verbazing was er nog bijna niets rijp.Je hebt je regendag nuttig besteedt. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb gisteren nog buiten in de zon gezeten, maar nu begint het ook hier dicht te trekken.

    BeantwoordenVerwijderen