vrijdag 31 augustus 2012

Politiek

De verkiezingen naderen en plots kom je overal de koppen van de lijsttrekkers tegen. Emile in een zigeunerwagen was wel heel aardig verkapt stemadvies van onze held Frans. Die trouwens kort daarvoor nog met nationale roddeltante Albert V. ook een vriendschappelijk contact had. Aangezien ik van A.V. acute jeuk krijg, had de uitzending met E.R. meteen een bijsmaak voor mij.
van het www
Enfin de debatten en spots vliegen je om de oren en ik kijk zo min mogelijk.
Ik was ooit een politiek dier en overtuigd PSP-aanhangster. De blote koe met dame, sierde jarenlang mijn huis.  Maar zo zwart wit als ik de wereld zag, blijkt hij niet meer te zijn. Groenlinks stemde voor Kunduz en vocht een robbertje om het lijsttrekkersschap. De SP is zo regeergeil dat ik bang ben dat we daar ook niets mee opschieten. Bovendien is de partij mij niet groen genoeg. Dus de twee partijen waar ik altijd op stemde vallen af. De andere groten vallen  natuurlijk sowieso af voor mij en dan wordt het moeilijk.
Beloftes in verkiezingstijd leiden soms tot vreemde uitwerkingen (zie het gedoogkabinet), dus daar ga ik niet op af. Ik ben bang dat ik alleen nog maar voor partijen kan kiezen die in de oppositie gaan zitten en niet de belangrijkste principes meteen laten vallen als het op de macht aankomt.
Dus dan blijven over; De partij voor de dieren (ondanks de vreemde zevendedagadventisten invloeden), Mens en Spirit en  SOPN en  misschien de DPK.
Omdat ik het niet zo zie om met nieuwkomers, die voor mij nog wat vaag zijn en waarvan ik niet naar behaalde resultaten kan kijken (of ze wel betrouwbaar blijken en geen rare verstopte programmapunten of dictatoriale ideeën hebben) wordt het ws toch Marianne Thieme en de PvdD. Hun programmapunten liggen het dichtst bij mijn levensinstelling, en ze zijn erg consequent, wat ik wel mag.  Die koe blijf ik dus wel trouw. 


14 opmerkingen:

  1. Ik kijk niet naar debatten en interviews. Het is één groot toneelspel.Maar ik heb de kieswijzer geraadpleegd.Kwam op sp en vlak daaronder pvdd uit. Toch besloot ik om geen buurvrouw lastig te vallen om voor me te stemmen. De planten verzorgen is al werk genoeg.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Politiek is een grote puinhoop vol toneelspelers en loze beloftes. Ik stem niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik doe niet mee aan stomme politieke spelletjes en stem gewoon weer op mens en spirit. Niet dat ik verwacht dat ze een zetel gaan binnenhalen, maar omdat ik het ze gun en omdat het bij mijn ideeën past. Of het ideeën zijn om een land te regeren...ik stap binnenkort uit het systeem voor zover dat binnen mijn mogelijkheden ligt, dus dat lijkt me niet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben de website van het NRc als startpagina. Ik kom dus geregeld wat krantenkoppen tegen als ik het www opstart. En het enige dat bij mij opkomt is: wat een toneelvoorstelling. Ik ben van mening dat je een betere keuze maakt als je de campagnes niet volgt. Gewoon ouderwetsch de verkiezingsprogramma's lezen op de sites van partijen en het kieskompas doen (stemwijzer schijnt fraude gevoelig te zijn las ik van de week in de krant).

    Ik ben zelf aan het twijfelen geslagen. Was altijd een trouwe GL stemmer maar met mevr. Sapperdeflap ben ik niet zo content. Mr. Dibi werkt op mijn zenuwen. En eigenlijk weet ik gewoon niet zo welke koers ze nou gaan varen. Met de PvdD ben ik het op veel fronten eens. Heldere stellingen die er geen doekjes om winden. Net als bij jou vind ik die partij erg bij mijn levensstijl passen. Dus ik ga voor PvdD. Echter vind ik de scheiding tussen kerk en staat zeer zwaar wegen dus ik stem dan niet op mevr. Thieme bijvoorbeeld. Dat moet ik nog even uitzoeken, op wie ik dan stem.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik las trouwens een geweldig artikel over de ontstaansgeschiedenis van die PSP-poster, met o.a. de info dat de dame in kwestie helemaal niet wist dat haar foto uit het archief was geplukt voor een politieke campagne, en dan ook nog voor een partij waar ze helemaal geen affectie mee had. Kijk je er toch wat anders naar. Op de site ook de Dolle Mina-variant (man met blote piemel in de wei) en een gefotoshopte met Halsema waar ik erg om moest lachen. www.geschiedenis24.nl/nieuws/2012/augustus/Geschiedenis-van-de-PSP-poster.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O ja en stemmen... Jarenlang GroenLinks, maar dat staat me nu toch tegen. Ik twijfel ook over PvdD, dat partijprogramma vond ik wel okee (lekker idealistisch en onrealistisch, niks mis met een beetje dromen over de ideale wereld). Maar moet ook nog even partijprogramma's van GroenLinks en SP lezen, al kan ik me niet voorstellen ooit op die laatste te stemmen.

      Verwijderen
    2. Haha, met je verhaal over de partijposter en je eigen stemafwegingen heb je me ook tot een blogje geïnspireerd :)

      Verwijderen
  6. Het verhaal van de foto kende ik wel (ook uit die tijd). De link is leuk, het blijft een unicum, maar vbeel geimiteerd. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. In het verkiezingsprogramma van de Partij voor de dieren staat dat ze juist voor vergaande scheidings van kerk en staat zijn.(onderwijs)Ik ga er van uit dat er hoe dan ook altijd " geindoctrineerd" word.
    Kindje wel of niet vlees of suiker of . . geven.
    Ik zou niet weten wat je bedoelt met zevende dags invloeden ?Om dat Marianne toevallig dat is ?
    Zag gisteren een intervieuw met een voorvrouw kandidaat Annemarie van Gelder die juist gelovigen verketterde op een nare en banale manier.(totaal niet in relatie met )Jammer vindt ik dat om als ik iemand dat zie doen. Zelf neer te zetten door te kotsen op andere minderheidsgroeperingen.Vooral jammer omdat het stemmen en zetels en dus invloed kan kosten.

    Ze proberen de foto op face book te houden .Wat niet echt lukt ;-)Groet Maamke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Niet elke gelovige is per definitie een theocraat hoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb dezelfde twijfels. Stemde altijd GL maar haakte af door Sap. Doe ik de stemwijzer, dan komt daar SP uit, maar dat voelt toch niet goed om de een of andere reden.
    PvdD, ik weet het niet. Dan voelt mijn stem toch als verloren.
    Kortom, ik zweef wat af hier....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben er nog niet uit, lijk een zwevende kiezer te worden maar nog even alle partijprogramma's goed door lezen. Ik vrees voor een bepaalde partij en het aantal zetels wat zij gaan halen en juist daardoor ga ik in ieder geval 'tegen' stemmen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De opmerkingen van Mw Thieme over Artis getuigen over zo weinig kennis van zaken, dat ik aande andere standpunten van de Partij ook geen geloof kan hechten. Als ik zie hoeveel kinderen uit vooral kansarme buurten van Artis genieten en daar liefde voor natuur en mensen wordt bijgebracht!

    BeantwoordenVerwijderen