woensdag 29 augustus 2012

Poen

Op vele blogs zie ik complete huishoudboekjes voorbij komen, op anderen in elk geval de vaste lasten. Dat ik niet vaak over geld schrijf, heeft meerdere redenen. Ten eerste hecht ik weinig waarde aan geld en geldsystemen. Ten tweede leef ik al vrijwel mijn gehele leven van een minimuminkomen (lees bijstandsniveau,  lees minder dan E 900,00 netto per maand op dit moment) en slechts af en toe iets meer. Nooit een probleem geweest, want van mijn moeder, die echte armoe had gekend in haar jeugd, heb ik geleerd de tering naar de nering te zetten, waardoor ik naast een een (kleine) hypotheek en een (inmiddels afbetaalde) studieschuld, nooit schulden heb gehad en altijd kans heb gezien een redelijk buffertje te hebben en houden. Ik doe het eigenlijk zonder er al te veel over na te denken. Grote uitgaven worden gepland en kunnen uit de buffer, de maandelijkse en jaarlijkse lasten zet ik op een rij als ik de belastingen invul en zo weet ik wat er overblijft na alle vaste lasten. Dat is niet veel nee, minder dan een tientje per dag voor alles, dus eten, katten, kleding, vervoer, schoonmaak, kapper, extra medische kosten, kadootjes, voeding, vervoer en alle andere dingen die nou eenmaal in je budget terecht komen. Toch spaar ik 40 euro per maand en zet alle extra's (vakantiegeld, teruggaves belasting, extra uitkeringsgelden en meevallertjes) grotendeels op de spaarrekening. Af en toe jezelf verwennen kan dan ook nog. Ik betaal het meeste per pin en af en toe neem ik 50 euro op om ook wat contant op zak te hebben. Er zijn maanden die tegenvallen, maar net zo hard weer meevallende periodes, dus over het jaar gezien kom ik altijd redelijk goed uit.  Het is fijn om de zaken op orde te hebben en te houden, daarom check ik wel de rekeningen geregeld en als het een beetje scheef dreigt te gaan lopen, eet ik eens een maandje uit de voorraadkast en de vriezer. Hoe minder ik erover pieker, des te makkelijker het lijkt te gaan bij mij . Geen schulden, geen zorgen , genoeg om alles te doen wat echt moet en ook nog eens een wens te vervullen. Zo kon ik het tablet aanschaffen, waar ik veel plezier van heb dagelijks. Zo ben ik een zeer tevreden mens , licht van portemonnee en licht van hart.
Ik mag weinig duizendjes hebben maar wel heel veel geluksdubbeltjes.

10 opmerkingen:

  1. Lijkt me heerlijk om niet over geld na te hoeven denken en orde op zaken te hebben. Naam maar van mij aan dat je één van de de weinigen bent in Nederland Hypotheekland

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Petje af hoor dat je met zo'n laag inkomen niet alleen rond weet te komen, maar nog weet te (be)sparen ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Petje af en iedereen weet dat een geluksdubbeltje vele malen meer waard is! Uiteindelijk gaat het naar mijn mening ook niet om bakken met geld, maar om gemoedsrust.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hartstikke goed. Je bent een wijze vrouw.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb bewondering voor de manier,waarop jij rond kunt komen. Het lijkt wel blijmoedig toveren. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt het goed in de smiesen, top!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig die laatste zin... Jij snapt 'm helemaal!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Count your Blessings. Als ik je blogs lees, dan ben je een voorbeeld voor mij.

    Bedankt voor de inspiratie.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat fijn dat er toch nog mensen geluksdubbeltjes herkennen! Heerlijk om je te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen