zondag 19 augustus 2012

Pa Piet

Tijdens het muziekgebeuren van Lowlands maar ook tijdens het kijken naar de docu over Tinguely en St. Phalle, moest ik weer sterk aan mijn vader denken.
Mijn vader zou volgend jaar 90 zijn geworden, maar is al ruim dertig jaar dood. Hij had waarschijnlijk de muziek zeer kunnen waarderen, hij was een fan van Pink Floyd en Eric Burdon.
 Als kind uit een vrij streng reformeerd nest, had hij zich al vrij jong losgescheurd van kerk en alle benauwenis die dat meebracht. Als een soort Jan Wolkers, kon hij goed tekenen, schilderen en schrijven en beeldhouwen, en was hij een soort shockwave in de familie. Ik heb gelukkig nog heel wat werk van hem, al heeft niet alles de brand overleefd. Hij was zeer vrijgevochten en modern van opvattingen. Is bv aktief geweest in Hulpdiensten voor jongeren en in de NVSH, en  zijn politieke voorkeur was.links. Een man die opviel.
van het www
Hij heeft mij erg gestimuleerd en ook vrijgelaten. Doot hem heb ik al jiong kennis gemaakt met kunst en hij nam me vaak mee naar musea en liet me in zijn Openbaar Kunstbezit bibliotheek kijken.
 Al snel ontdekte ik Tinguely en hij heeft me eens zowat het Stedelijk Museum uit moeten slepen toen ik een soort tekenmachine ontdekte die door Tinguely was gemaakt. Volslagen gefascineerd was ik , en eigenlijk nog. Toen kwam in de jaren zestig Nikki de St Phalle, Tinguely's geliefde, met haar Nana's en weer was het voor mij liefde op het eerste gezicht.
Wat heb ik veel liefde voor dingen door hem meegekregen. Ik ben er nog dagelijks blij mee!!

7 opmerkingen:

  1. Mooie herinneringen Vlasje. Heb jij ook iets van zijn creativiteit geerfd?Ooit heb ik gewoon staan grinneken bij iets bewegend van Tinguely.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat iets over je vader schrijft. Het lijkt me een boeiend persoon. Heerlijk om zulke bijzondere herinneringen te hebben. Jammer dat hij zo jong is overleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat had ik graag iets van het werk van jouw vader gezien ipv dat van Tinguely. Je maakte me zo nieuwschierig ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wie weet, er staat veel opgeslagen boven, omdat lijsten en glas nog schoongemaakt en soms vervangen moeten worden.
      Het beeldje dat ik laatst op mijn kop kreeg, was wel van mijn pa. Zie de foto.

      Verwijderen
  4. Je hebt zo te lezen een bijzondere en krachtige vader gehad, met veel gevoel voor kunst. Mooi om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een bijzonder mens was je vader. Gelukkig heb je zulke kooie herinneringen aan hem!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Monument voor een te jong gestorven vader. Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen