maandag 27 augustus 2012

Heer A.

De zomergast van gisteren is natuurlijk welbekend; Adriaan van Dis, de eerste die zowel als presentator fungeerde en nu gast was.
Dat kan een nadeel zijn, want Adriaan weet als geen ander hoe de gastheer anticipeert op de fragmenten en probeert daar wat duiding uit te halen. Wat natuurlijk ook de taak is van , in dit geval, Jan Leyers.  Hier en daar nam Adriaan de leiding wat over en dirigeerde het gesprek naar de richting die hij ambieerde of weg van de "gevaarlijke "zone, die te persoonlijk of scabreus werd.
Natuurlijk is van Dis een beschadigd mens, hij komt vanuit een achtergrond met vele oorlogswonden uit de Indische periode. Hij heeft jarenlang psychoanalyse ondergaan om dit beter te kunnen hanteren, maar dat leidt dan wel weer tot iemand die  zich de duiding van zijn woorden en keuzes zo bewust is, dat er vrijwel geen nieuwe verbanden kunnen worden gelegd. Jan Leyers weerde zich goed, maar liep af en toe toch tegen de onwil van Adriaan op om over bepaalde zaken verder te praten. Zijn goed recht, want er is door zijn boeken en programma;s al veel aan het licht gekomen, dat menigeen niet aan den volken zou willen tonen en het gevaar dreigt dat je voor eeuwig geassocieerd wordt met deze gebeurtenissen, die voor jezelf vaak al lang tot een voltooid verleden tijd behoren.  Ook het feit dat hij lang een  liefde koestert voor de vrouw van Wim T. Schippers,  Ellen Jens, was onbespreekbaar.  Herman Brusselmans heeft daar al eens spottend over geschreven in de VARA-gids en dat was Adriaan kennelijk genoeg.
Maar het was een onderhoudende avond waarin ik via het Indisch verleden, met name de troostmeisjes, het leven in Parijs, de Zuid-afrikaanse avonturen van Adriaan en zijn liefde voor de schilderijen van Francis Bacon toch heel wat leerde en mooie fragmenten zag.
Het seizoen van Zomergasten is bijna afgelopen. Aanstaand weekend laat wordt het gesprek met de migraine dame Withuis weer hervat en dan is het echt tijd voor de winterprogrammering.
Of ik Jan Leyers terug wil zien? Echt tenenkrommend was het niet, maar ik heb wel soepeler en interessantere gesprekleiders meegemaakt in het verleden. Hij mag  want misschien groeit hij erin om met die lastige nederlanders wat dieper te gaan, zonder zijn vlaamse charme te verliezen.
.

6 opmerkingen:

  1. Ik hoorde vanochtend op de radio even die mevrouw Withuis.Ze vond het prettig terug te kunnen komen. Maar de schrik van die avond zat er nog een beetje in.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het allemaal gemist. Kijk zelden tv.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De volgende aflevering ga ik eens kijken, ben beneiuwd wie er dan als gast is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb het politieke debat zitten kijken op RTL4 en heb het dus alweer gemist...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inside Job had ik nog niet gezien de documentaire die A. van Dis had gekozen, vond ik erg goed! Maar ook heel verontrustend omdat er weinig nieuwe wetgeving is gekomen om dit soort praktijken tegen te gaan. Althans in Amerika.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mede naar aanleiding van jouw recensie heb ik via Uitzending Gemist nu toch de hele uitzending met Adriaan gezien. Een boeiende, erudiete man. Jan was beter op dreef dan voorgaande keren, maar ik zie toch liever Joris of Jelle als interviewer.

    BeantwoordenVerwijderen