maandag 6 augustus 2012

arme Jan en waterballet

Als fan vanaf het begin, zal ik niet snel een aflevering van Zomergasten missen. Met een beetje mazzel, zijn het interessante programma's waarbij je onverwachte kanten van de gast ziet, begeleidt door vaak super de moeite waard tv-beelden. Jan Leyers leek me de ideale gastheer, maar de eerste aflevering met Hennie Vrienten bleef wat te vriendelijk door te weinig doorvragen van Jan. De tweede uitzending was wel weer boeiend op een tenen krommende manier, want Jan en gast Micha Wertheim bleken in verschillende universa te verkeren, waarbij Jan een onvermogen  tot inleven toonde.  Jolande Withuis, sociologe en schrijfster, begon wel goed, al was het wat- zijn- we- aardig- tegen--elkaar-gehalte wel hoog. Mij viel op dat Jan in een luchtig korte mouwen hemd presenteerde, terwijl Jolande een soort jasje met een topje eronder droeg, waarbij  ze op een gegeven moment naar een waaier greep. Ik denk dat ijdelheid haar tot deze dresscode had verleid, wat niet handig is bij zo'n broeierige avond in een tvstudio, onder de hete lampen. Even over half tien was ze van tafel verdwenen, en werden klaarliggende leuke stomme filmpjes gestart, en tussendoor gemeld dat Jolande onwel was wegens een opkomende migraine. Even na tienen werd de rest van uitzending geschrapt, en haar keuzefilm gestart. Ik hoop dat ze er wel een arts bij hebben gehaald, want een vrouw van onze leeftijd, te zwaar en gespannen, dat kan ook richting beroerte gaan. Dat wens ik niemand toe, maar ook presentator Jan Leyers heeft wel eborme pech. Hij wilde zijn uitzending zo graag soepel en plezant laten verlopen en het klikte goed tussen hem en Jolande, dus dat zou gekund hebben en nu dit weer.Zijn prestigieuze zomerbaan lijkt te floppen.
 
Uit de NRC;

Zomergast Jolande Withuis krijgt migraine-aanval – uitzending gestaakt

jolande2
Zomergast Jolande Withuis wapperde veelvuldig met een waaier vlak voordat de uitzending werd afgebroken.
door
Binnenland
De aflevering van Zomergasten is vanavond voortijdig gestaakt nadat zomergast Jolande Withuis last kreeg van een opkomende migraine aanval.
Presentator Jan Leyers meldde dat Withuis onwel was geworden en in de coulissen moest bijkomen. Twee reservefilmpje werden gestart, maar daarna moest Leyers de avond voortijdig afbreken.
“Ik kom zojuist uit de kleedkamer. De migraine-aanval wordt erger en het is niet mogelijk om het gesprek voort te zetten. Het is doodzonde en het is niet anders. We gaan de uitzending voortijding afbreken en de keuzefilm van Jolande Withuis uitzenden.” – Zomergasten-presentator Jan Leyers
Peter van Ingen, eindredacteur van Zomergasten, zegt tegenover nrc.nl dat de redactie het “betreurt” dat het nodig was de uitzending te staken “en Jolande Withuis betreurt het het meest”.
“Na een half uur kreeg ze last van hoofdpijn en die ging snel over in een migraine-aanval. Ze vroeg een pilletje om het te verminderen, maar dat werkte niet. Toen hebben we moeten besluiten de uitzending te staken. Ze rust nu uit, maar van een migraine-aanval ben je echt wel even van de wereld. Daarom kunnen we vanavond niet meer verder gaan.”
Volgens Van Ingen wordt gekeken naar de mogelijkheden om “de komende weken of maanden” de uitzending opnieuw te doen.
Bekijk hieronder de (afgebroken) uitzending van Zomergasten terug:
Update 0.20 uur: op de website van Zomergasten is de volgende mededeling geplaatst:
Jolande Withuis wil iedereen bedanken voor de vele meelevende reacties en beterschapswensen. Jolande is nu op weg naar huis. De migraine-aanval heeft doorgezet en zij heeft nog even tijd nodig om te herstellen. De redactie overlegt met haar en met de Publieke Omroep over een geschikte mogelijkheid om de uitzending op een ander tijdstip een vervolg te geven.

Withuis derde Zomergast

Withuis was de derde gast van dit seizoen en is socioloog. Ze werkt sinds 1999 als onderzoeker voor het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD). Toen bekend werd dat ze dit jaar één van de gasten was zei ze tegen NRC Handelsblad:
“Ik vind het een grote eer dat ik ben gevraagd. Toen ik ging nadenken wat ik allemaal zou willen laten zien, kwam er meteen van alles in me op. Kunst, muziek… het was zoveel dat ik gekscherend aan de redactie heb gezegd dat ik het liefst twee avonden zou willen vullen. [...] Ik denk niet dat ik de avond aan één thema ga wijden. Ik wil graag allerlei mooie en ontroerende fragmenten laten zien.”
TV-recensent van NRC Handelsblad Hans Beerekamp over het staken van het programma vanavond:
Twitter avatar Hansbeerekamp Hans Beerekamp Dit was de eerste #zg12 met Leyers die ik zag: wat een voortreffelijk gesprek, goede formuleringen en timing. Graag herkansing voor JolandeW 11 uur geleden
TV-recensent van De Volkskrant Jean-Pierre Geelen:
Twitter avatar jpgeelen Jean-Pierre Geelen Wel doodzonde: het leek de eerste echt geslaagde #ZG van dit seizoen te worden. 11 uur geleden

Vanmorgen na een natte nacht, dook ik heerlijk in bad met het geluid van een heftige regenbui op het platte dak als begeleiding. Wat was dat rustgevend!

3 opmerkingen:

  1. Vanochtend viel ik in een gesprek met Jan op de radio. Het ging er over,dat men geen arts kon vinden,die naar de studio wilde/kon komen. Je moet toch niet aan de mogelijkheid van een hersenbloeding denken. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb ook geboeid zitten kijken en werd al een beetje ongerust toen ze zo begon te deppen. Van mij had Jan haar toen, waar wij kijkers bij waren, al mogen vragen of het goed ging. Ik ben, na drie uitzendingen, niet enthousiast over hem. Hij laat te veel vragen liggen.
    Zullen we de vpro vragen of Joris terug kan komen?
    Bedankt voor het zoek- en knipwerk, ik ben dankzij jou weer helemaal bij!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zomergasten is in ieder geval geen een week hetzelfde als ik het zo lees.
    Ik houd ook van de regen op het raam.

    BeantwoordenVerwijderen