maandag 23 juli 2012

Hulp

van het www.
Via de thuiszorg krijg ik 2 x per week twee en een half uur huishoudelijke hulp. Onmisbaar want anders zou ik het huishouden niet meer bolwerken en zeker geen tijd en energie voor andere en/of  leukere dingen hebben. Prima geregeld dus en al een jaar of zes dezelfde dame die inmiddels helemaal vertrouwd is en bijna een vriendin geworden is. Ze beschouwt mijn huishouden als het hare, zodat ik nauwelijks hoef aan te sturen; zij doet haar dingen ik de mijne; ik verzorg de katten, de was, de afwas en het koken en de boodschappen plus het echte opruimen. Zij de poets- en boenklussen en ze berijdt de stofzuiger en beklimt de ramenwastrap. Ook vouwt ze mijn was en bergt hem op, want dat doet ze domweg veel beter dan ik en ze verschoont natuurlijk mijn bed.  Nu is M. met vakantie, drie weken en gelukkig komt de thuiszorg meteen met een oplossing en biedt vervanging aan. Alleen is dat niet altijd op dezelfde dagen en uren die je gewend bent. 
Ik wacht nu op de invalster van deze week; het is wat lastig omdat je nu wel moet aansturen, bij de een meer dan de ander, en omdat je veel moet uitleggen/wijzen. Zelden was die vervanging echt een flop en meestal juist erg leuk. Soms een kletskoud waaar weinig uit de handen kwam, soms een stille die meer deed dan ik vroeg, dan weer een buitenlandse dame of zelfs een man, enfin het brengt weer wat afwisseling ook en je hoort andere verhalen dan gebruikelijk.
Nee,, ik mopper beslist niet, want het zijn allemaal ervaringen en ik wordt niet aan mijn lot overgelaten.
Ben ook nu weer benieuwd!

4 opmerkingen:

  1. Ik heb ook 4 uur per week iemand van de "familiehulp". Maar in haar vakanties proberen wij het zelf bij te houden. Een enkele keer hebben we vervanging gehad, maar dat was geen succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn dat er toch iemand komt tijdens haar afwezigheid. Het goed kunnen vinden met elkaar is ook voor je hulp heel prettig, zo heb je vaak aan een half woord genoeg.
    Sterkte met je oor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met die instelling van jou is het voor de invallers ook plezierig werken. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het gaat zo goed tussen jou en je hulpen door jouw houding. Je bent open en aardig. Dat is voor de hulp ook erg prettig. Zij werken vast met plezier bij jou!

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen