woensdag 4 juli 2012

Beatles


Vroeger was ik een groot fan en heb ze zelfs live in Blokker zien optreden. Toen ik in de gids las dat er een film werd uitgezonden op basis van de beatlessongs was ik erg sceptisch. Gisteren toch gekeken naar Across the Universe"een soort musical op basis van de muziek en het viel me zeker niet tegen. Voor kenners van de geportretteerde periode was er veel te genieten, niet alleen verwijzingen naar de Beatles, maar ook naar tijdgenoten zoals Janis Joplin, Jimi Hendrix, Pink Floyd, Monty Python en bv naar zowel de Magical Mystery Tour als de  busreis van drugsgoeroe Ken Kesey, One Flew Over the Cuckoo's Nest, de roman van Kesy's hand die later zeer succesvol werd verfilmd met Jack Nicholson  in de geweldige hoofdrol.  Natuurlijk spelen de Vietnamoorlog, de protesten daartegen, de studenten opstanden en rassenrellen ook een rol in de film. Het grappigste vond ik vele insider verwijzingen. De hoofdrolspeler (een soort John Lennon) die een appel natekent, de namen zoals Jude, Dr. Robert, Sadie, Prudence, Max (Maxwell Silver Hammer?), Martha, Rita. De tekeningen van liefde bedrijvende mensen, zoals Lennon van zichzelf met Yoko Ono maakte, De aardbei die als logo diezelfde Appel vervangt. De liedteksten die op een niet erg voor de hand liggende manier, maar altijd uitstekend passend in het verhaal, gebruikt worden. Woordspelingen, gastoptredens van bv Joe Cocker die niet With a little help from my friends zingt maar Come Together. Bono die als Dr Robert de Ken Kesey speelt. Enfin het was leuk.


5 opmerkingen:

  1. Ik heb zitten dubben,of ik die film zou opnemen. Niet gedaan, helaas blijkt nu. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kan inmiddels je leeftijd wel raden:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is geen geheim, ik ben van 1948! Dit mailde ik je al eens, trouwens!

      Verwijderen
  3. Hee, dat heb ik gemist. Het was domweg nieuwsgierigheid.
    Mijn moeder zei toen ze de eerste foto's van de Beatles zag: wat een rare meisjes. Mam, het zijn jongens! Oh, wat een rare jongens.

    BeantwoordenVerwijderen