zondag 10 juni 2012

Nederland-Indonesië Tjebokken

Sinds enige tijd staat bij mij een gietertje op het toilet. Wat geef ik daar water? Mijzelf na het doen van wat er daar te doen valt.
Bij Indische Nederlanders en bij vele nationaliteiten is de fles op het toilet, een speciale handdouche, een speciaal toilet of bidet of een aangepaste sproei wc-bril, heel normaal voor de hygiënische handelingen.  Men gebruikt dan de linkerhand en wat water om nat te reinigen en wast de handen grondig om ook daar geen narigheid mee te verspreiden (voedsel wordt in veel landen nooit met de linkerhand aangeraakt en daarom geven we ook ter begroeting de rechterhand........). In Indonesië heet dit tjebokken. Zie dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=629Hndybo4I
Ik heb , in verband met mijn zeer kwetsbare huid, hier een eigen oplossing voor gevonden;
Ik gebruik een gietertje- zonder broes-, daarmee kun je de waterstraal goed mikken voor of achter. Eerst gebruik een beetje toiletpapier voor de eerste reiniging, daarna water erover en met een klein stukje toiletpapier reinig en droog ik mijn edele delen. Raar? Nee, het is voor de Nederlanders vreemd, maar grote delen van de wereld gebruiken deze methode, vaak in warme gebieden, en levert dit beslist meer hygiëne op.
Een bidet of speciaal toilet of wc-bril is ook nogal prijzig en het is maar de vraag of het aangelegd kan worden met mijn zwaar verouderde leidingen, dus dit is een goedkoop alternatief en ik weet nu al dat ik niet graag anders meer wil. Je kunt zelfs een kleine fles meenemen om onderweg altijd je eigen ritueel uit te kunnen voeren.
Nou, mooi praatje pot voor de zondagmorgen............

5 opmerkingen:

  1. Heb jij ook gezien dat de "speciale toiletten" hier ook op de markt komen?
    Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had vroeger een indonesisch vriendinnetje. Daar stonden flessen water op het toilet. Spannend,om die te gebruiken,als je 7 jr bent.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De eerste weken na de bevalling goot ik lauw water mee tijdens het plassen, maar dat was puur omdat het dan niet zo erg prikte. ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ook ja, wat was ik toen blij met wat water ;)

      Verwijderen
  4. Het is een idee, maar ik betwijfel of het hier in huis een trend gaat worden...

    BeantwoordenVerwijderen