maandag 4 juni 2012

Hoera voor puur natuur

Al ruim een jaar ben ik nu overgeschakeld op zeep voor de wasbeurten van was en mijzelf. Voor de was (en bijna alles wat soppen aangaat) gebruik ik als basis geraspte Sunlightzeep (gewoon bij AH) en  wat soda en als naspoelmiddel/wasverzachter azijn, voor mijzelf eerst Marseillezeep en sinds een aantal maanden Alepzeep (= ook olijfoliezeep maar met laurierolie eraan toegevoegd). Ik ben nog steeds tevreden, meer dan zelfs. Mijn uiterst gevoelige en roerige huid is vrijwel geheel tot rust gekomen en dat is een opluchting.
Mijn haar, dat ik  een korte periode met backingpowder waste, wordt nu  enkel met net genoeg Alepzeep ingezeept tot het een beetje  gaat schuimen en verder gebruik ik er niets voor dan af en toe een drupje olie (eigengemaakt mengsel van div goede biologische olién, waaronder ook arganolie).
Mijn haar was eerst om de drie dagen echt vet, met welke dure shampoo dan ook, en met een jeukende vaak schilferende huid, nu is het pas na een dag of vijf licht vet. De hoofdhuid is rustig en schilfert niet meer, het haar is dikker en voller geworden en lijkt zelfs donkerder dan eerder. In de spiegel zie ik niet meer een melkboerenhondendonkerblond maar bruinachtig.  Ook splijt het vrijwel niet meer aan de onderzijde en kan ik het nu laten groeien (en het groeit hard) zonder dat het armoeiig en dun en pluizig aan de onderkant wordt. En dat op mijn oude dag!
Gister maakte ik weer een voorraadje crème (meer een soort butter) en olie. De ingrediënten komen van De Tuinen en de webshop van.Dandalion.
Ik gebruik geen enkel conserveer- of verdikkingsmiddel en uitsluitend natuurlijke plantaardige ingrediënten. Vraag niet om een recept, want ik rommel maar wat aan op gevoel. Wel zit er altijd in; bijenwas, cacaoboter, sheabutter, amandelolie, wortelolie, calendula, arganolie en diverse tincturen en essentiele oliën.
De ingredienten zijn soms niet goedkoop, maar omdat je van sommigen maar scheutjes  of druppels gebruikt in je basis , valt de kostprijs van een flinke bulk zelfgemaakte crème erg mee. Neem daarbij dat je met een stuk Alep zeep en een stuk Sunlightzeep maanden doet voor was, bad en haar en je totaalsommetje komt flink goedkoper uit dan bij vrijwel alle merken die een beetje zuiver spul leveren.
 Tandpasta is vervangen door zuiveringszout met een drupje pepermuntolie en deo ook door zuiveringszout (opgelost in water met een drupje salie en citroenolie voor de geur in een sprayflesje).
Het is voor mij het ei van Columbus en nog een heel stuk goedkoper ook.

9 opmerkingen:

  1. Hier ook nog steeds de aleppo zeep aan het gebruiken. Met grote tevredenheid! Ik ga hem dan misschien ook voor mijn haar gebruiken. Het leek me met lang haar nogal een gedoe maar nu met een kort koppie moet het wel lukken.
    Ik ga ook eens kijken bij de Tuinen voor wat ingrediënten. Wil al heel lang zelf smeerseltjes gaan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat moet dat heerlijk ruiken,als jij aan het "heksenkoken"bent. Ik heb op de blogs over alepzeep geleerd. Dat bevalt goed. De deo als poeder niet.IK zal dat flesje van jou eens gaan maken.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik gebruik al meer dan 5 jaar alleen aleppo, voor huid en haar. Mijn plekje in de badkamer is dus erg leeg. Alleen de zeep en mijn deopotje, met kokosolie, maizena en zuiveringszout met ook salie.
    Op jaarbasis ben je met al deze middelen voor je persoonlijke verzorging inderdaad maar een beetje kwijt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je bent lekker druk bezig geweest als natuurvrouw. Buiten slurpt de natuur zich ook vol aan gezonde dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat klinkt overtuigend, minder vet haar met aleppozeep, ik ga het ook eens proberen. En een blok zeep mee voor de vakantiewasjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sinds ik eerder bij jou heb gelezen over deze zeep ben ik ook overgestapt! Geen shampoo/doucheschuim meer vol chemicaliën maar (h)eerlijke zeep voor huid en haar. Het bevalt me meer dan goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lekker hoor en vooral fijn dat je zo het positieve effect ervan merkt op je huid en je haar. Ik gebruik de zenzeep van Maria en dat is ook erg lekker en prettig in gebruik.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Klinkt goed zeg. Ik was mijn haar 1 keer per week, en mijn haar is juist heel vochtarm. Maar sinds ik er na het wassen arganolie op doe, is het enorm verbeterd. Ik ben er heel blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen