donderdag 7 juni 2012

Commercie

Dat veel mensen van sport, in het bijzonder van voetbal houden, is niet zo'n probleem, maar de gekte eromheen wel. Die begint enge vormen aan te nemen. Je kunt geen medium of winkel bezoeken of het is Oranje en andere vormen van Nationalisme wat de klok slaat. Het gaat eigenlijk nauwelijks nog om de sport, maar om ons prestige als Nederland en het uitdragen van het echte Hollandse. Net zo min als ik me identificeer met klompen, molens en tulpen, kan ik me hierin thuis voelen.
Ik voel me niet in de eerste plaats Nederlander of Hollander, maar mens, Vlasje, vrouw en natuurliefhebster met een sociaal hart en groene wortels. Oranje is een mooie kleur als het in het  warme kleurenspectrum gebrukt wordt, maar identiteit zit niet in Oranje of rood-wit-blauw. Ik ben niet anti_Nederland ofzo, ik denk dat we het hier vaak niet zo slecht getroffen hebben, maar om je er voor op je borst te slaan dat je Nederlander bent, nou nee, dat zie ik niet zo zitten. Nederland heeft ook minder mooie kanten De jodenvervolging was nergens zo effectief als hier, in de slavernij waren wij wereldleiders, Wilders is iets waar ik me persoonlijk kapot voor schaam en zo zijn er vele voorbeelden te noemen.  In elk land is wel wat en wij zijn geen uitzondering. Onze voorbeeldfunktie, laat me niet lachen..... daar zou de wereld ook niet echt beter van worden.
Ik vind het hele begrip landen en grenzen trouwens erg achterhaald. We leven met zijn allen op deze planeet, en onze verantwoordelijkheid voor elkaar en voor de aarde houdt niet op bij grenzen. We moeten juist de handen in elkaar slaan.
Als ik nu zie hoe de commercie zich werpt op het EK voetbal, wordt ik een beetje naar. Alsof Oranje staat voor een Supervolk, iets geweldigs en uitzonderlijks op de wereld.
Nee, 11 x2 man achter een balletje aan laten hollen is geen prestatie waar de wereld wat mee opschiet. Ik misgun niemand een pleziertje, maar het wordt zo buitenproportioneel opgeklopt dat het een vreemd luchtje krijgt.  Het is vooral een oproep om te consumeren en rotzooi (heel milieuonvriendelijke troep ook nog) te kopen. Als Nederland niet naar de volgende ronde gaat, zie je dat allemaal troosteloos op straat liggen, vertrapt door diezelfde oranje laarsjes die zo trots op Nederland  waren. 

9 opmerkingen:

  1. Ik ben het met je eens. En ook veel voetballiefhebbers hoor. Schatje is dol op voetbal maar ergert zich enorm aan het oranje gedoe er omheen. Zelf zat ik net op de fiets en werd moet van al die extra prikkels van overal die vlaggen en versierde straten....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met dat 'Nederlandgevoel' heb ik geen problemen, wel kan ik op een gegeven moment echt gek worden van de gekte eromheen; al die plastic oranje troep en elk gesprek dat gaat over die elf mannetjes die achter een bal aanrennen alsof het een megaprestatie is. Ze zijn vast goed hoor, maar voor een ton per week kan ik ook heel goed achter een bal aanrennen en dan zou ik me écht niet ziek melden of kinderachtig gaan doen als het eens wat minder ging.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volledig met je eens.
    Vroeger vond ik de vlaggetjes e.d best leuk, nu nog maar tot een bepaalde hoogte.
    Nu is het op tv alsof elke winkel(keten) en organisatie bang is om de boot te missen.
    Het is echt doorgeslagen...

    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben het ook met je eens. Gelukkig hebben wij er hier helemaal geen last van.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben het ook met je eens. Alles draait alleen nog om het EK en de kleur oranje, die in plastic staat pijn aan je ogen doet, zo lelijk. Waar ik me vooral aan stoor is dat voetbal helemaal geen spelletje meer is maar oorlog. Waar bovendien belachelijk veel geld mee is gemoeid. Voetbal staat voor mij gelijk aan agressie, lawaai, aso-gedrag en nog een heel klein beetje spel en plezier. Mijn vriend houdt ook van voetbal maar ergert zich kapot aan het supportergedrag, en de mega salarissen van de spelers. Ook hoeven er van ons geen oranje slingers of wat dan ook bij. Ik hoop dat het snel over is, dat hele EK want ik kan geen oranje meer zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben het helemaal met je eens. Manlief hier kijkt met plezier voetbal, maar ook hij vindt dat het gedoe erom heen te veel wordt opgeblazen. En wat te denken van al die oranje kadootjes die je bij de kassa aangeboden krijgt als je de boodschappen wil betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind voetbal ontieglijk saai, en het boeit me dan ook helemaal niet. De oranjegekte op straat, daar heb ik dan ook helemaal niets mee. Maar ik zie inderdaad ook dat de commercie er erg op in gaat en alles oranje maakt…

    Misschien ligt er een onderliggend verlangen naar saamhorigheid en gezamenlijk doel aan de oranjegekte ten grondslag? Een kans om het als Nederlanders met elkaar eens te zijn, in barre tijden?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. alleen jammer dat de saamhorigheid aan het einde van het EK ,sneller uit het oog verdwijnt dan alle rotzooi die er overal opgehangen en uitgedeeld is , daar blijf je nog maanden en in het geval van plastic nog jaren last van hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Giovanni van Bronckhorst was wel een superman! Op mijn posters wel!

    BeantwoordenVerwijderen