zaterdag 5 mei 2012

Vrijheid

Ja, het is bevrijdingsdag en gister was het 4 mei, dodenherdenking. Ik ben vrij kort na de oorlog geboren en de generatie voor mij heeft die aan den lijve ondervonden. Ik zal er nooit zonder meer aan voorbijgaan. Op 4 mei kijk ik naar de plechtigheid op de Waalsdorpervlakte, die ik persoonlijk meer indrukwekkend vind dan die in Amsterdam bv. De omgeving, de soberheid, de echt betrokkenen die hier gedenken.. dat is een  goede achtergrond om stil te staan bij iedereen die ook nu nog onder onderdrukking en geweld moet lijden.
van het www
Vandaag is het bevrijdingsdag en ik hoop dat veel mensen die vrijheid ook waarderen en die ook voor anderen nastreven.
Echte vrijheid zit voornamelijk in je hoofd, bij Etty Hillesum lees je over de onthechtheid die zich langzaam bij haar ontwikkelde, waardoor zij tot haar keuzes kwam en waarbij ze ongetwijfeld veel mensen tot grote steun is geweest, Ze was bijna blijmoedig onder het vreselijke lot dat haar toeviel en zag het vooral als een kans om iets voor anderen te doen in hun wanhoop.  Het boek overweldigt me iedere keer dat ik het lees weer.
Laten we vooral mensen zien en geen geslachten, seksuele of politieke of religieuze achtergronden.Gewoon mensen van vlees en bloed die hetzelfde voelen en willen als elk ander, gezondheid, wat liefde en aandacht, voldoende materiële zaken om in  de basis behoeften te voorzien.  Dat moet toch kunnen?

3 opmerkingen:

  1. Wij vonden de herdenking op de Waalsdorpervlakte ook veel indrukwekkender. Helaas kunnen we dat de laatste 7 jaar niet meer meebeleven. We hebben alleen de publieke Nederlandse zenders.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn 89 jarige vader, mijn zoon (38) en mijn kleinzoon (7) waren bij de herdenking op de Waalsdorpervlakte. Ze waren heel goed te zien. Ik, wonend in Italie, was er via de TV getuige van. Kun je je voorstellen hoe bijzonder dat was!
    Mooie tekst, Vlasje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was, zoals altijd, heel respectvol en geen franje
      Mooi dat je je familie van zoverre kon zien en meevoelen wat zij gevoeld moeten hebben.

      Verwijderen