zondag 6 mei 2012

Strot

Wat zit een mens gecompliceerd in elkaar. Nu heb ik het vandaag niet eens over de geest, maar over het lijf zelf.
Twee maanden terug had ik dus opeens na een virusje een zich snel verergerende bronchitis. Behalve het gesnotter en gehoest, was het ergste dat ik dagen niets kon eten en maar nauwelijks kon drinken. Als ik het toch probeerde eindigde het vaak in een bijna verstikking, dus ondanks dat het lijf om vocht vraagt, weigert het dat tegelijkertijd en de benauwdheidsaanvallen door het hoesten worden leuk opgetopt door de dichtzittende strot.
Dat ging na een paar dagen medicijnen beter, gelukkig en toen de dokter het  daarna over COPD had, dacht ik er nog makkelijk over.
Nu ik voor de tweede keer in korte tijd, weer binnen twee dagen van wat hoesten overging in naar adem snakken, begin ik de ernst er toch wel van in te zien. Dood gaan op zich, ach, het moet en zal wel te doen zijn, miljarden mensen gingen me voor. Maar dood door verstikking.... nou, nee, das niet menselijk. Het lichaam vecht tot het laatste moment en dat geeft een aardig kijkje in het begrip doodsangst. Je kunt je er vrijwel niet aan overgeven, het is een gevecht op instinctniveau.
Nou ja, de lezerik  in mij, ging toch maar eens googlen en ik heb de techniek van het 'huffen' ontdekt, een ademhalingsfoefje om slijm makkelijker op te hoesten, zonder je luchtwegen te overbelasten.
De slikproblemen komen door het hoesten en de zwelling van het strottenhoofdklepje. Daar helpt onder andere gladde voeding (dus niet alleen maar vloeibaar)  tegen en zure drank. Zuur versterkt de slikreflex. Moet je maar net weten.
Gelukkig is de koorts inmiddels gezakt en kan ik weer wat pap naar binnen krijgen terwijl het drinken al stukken makkelijker gaat.
Dus ik huf en drink water met een scheutje appelazijn en thee met citroen.
En het gaat langzaam iets beter.  What a blessing!!

14 opmerkingen:

  1. Klinkt behoorlijk heftig, beterschap,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Afschuwelijk, het zo benauwd hebben, blij te horen dat het wat beter gaat. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had nog nooit van huffen gehoord. Sterkte ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad huffen, dat deed mijn vader ook die copd had. En fruit kan ook helpen. Zo schijnt exotisch fruit als kiwi en bananen de longfunctie doen verbeteren

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ontzettend lastig en al helemaal om het 2 x zo snel achter elkaar te krijgen. Heel veel sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het zit je niet mee zeg, sterkte en beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kan de bontplaid onbedoeld jouw klachten verergeren? Wellicht het proberen waard deze een poosje onder je neus en bij je longen vandaan te houden? Mij helpt het wel om staande te eten als ik bronchitis heb, dan kan ik evt hoestbuien beter opvangen. Wees inderdaad voorzichtig met hoesten, ik heb aan de laatste aanval gekneusde ribben over gehouden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben gelukkig niet allergisch voor huisstof etc, ook niet voor kattenhaar. Alleen voor sommige pollen. Hoesten kun je ook leren, zoek maar eens, er zijn zelfs youtube filmpjes

      Verwijderen
    2. Het is mooi dat je er niet allergisch voor bent. Maar wil je toch mijn ervaring laten weten: ik heb jaren geen bronchitis gehad, geen reacties op van alles en nog wat en waar ik jarenlang geen last van had, werd opeens wel iets waar ik allergisch op reageerde. Vandaar mijn berichtje. Het allergisch zijn kan blijkbaar veranderen, onder invloed van zaken die je niet altijd in de hand hebt. Grote kans dat het bij jou niet zo is, maar ik ben zo vrij je toch even te laten weten hoe het bij mij gaat. Succes verder en hopelijk knap je snel weer op!

      Verwijderen
  8. Afschuwelijk,om zo benauwd te zijn. Maar een geluk,dat je zelf een oplossing vond en de energie had op internet te zoeken. Iemand met jouw probleem zal toch geen internet hebben. Sterkte,Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Doktoren vertellen je niet alles, en weten ook niet veel buiten hun studiestof, die op veel dingen niet diep ingaat. Iedereen moet zelf zoeken en uitvinden wat het beste voor zichzelf werkt, evt met internet. Vroeger konden moeders en oma;s heel wat vertellen, want veel moesten ze zelf oplossen in hun (grote) gezinnen).

      Verwijderen
  9. Je krijgt het wel voor je kiezen he!
    Het zo benauwd krijgen lijkt me een hele angstige ervaring. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een angstige ervaring. Ik heb het in lichte mate
    (astma). Maar ik kan het ook behoorlijk benauwd hebben.

    Heel veel sterkte en beterschap.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen