woensdag 23 mei 2012

Geld, wat is dat?

Geld, crisis, inleveren, bezuinigen, prijsverhogingen, het zijn woorden die in de kranten, het journaal, en in blogland dagelijks te lezen zijn.
Een poosje terug schreef ik dat ik mijn budget nog eens had bekeken, want ook ik merk dat mijn beurs wat krapper wordt. Omdat ik op veel punten al uiterst sober leef en me weinig luxe permitteer, kan er op veel posten niet zo veel meer geschoven worden, als ik tenminste zo groen en biologisch mogelijk wil eten en leven. Mijn  luxe zit vooral in boeken en andere dingen zoals films/dvd's en muziek. Aangezien ik al veel gratis weet te verkrijgen en de rest meestal via de bieb en bv MP weet te vinden, is deze post ook niet idioot hoog. Het was dus in abonnementen en contributies en giften dat ik wel kon snijden. Dat heb ik gedaan en tot mijn tevredenheid doorgevoerd. Doordat ik aan veel bijzaken niet hecht en niet veel nodig heb om gelukkig en tevreden  te zijn, kom ik evengoed wel uit met mijn minimumuitkering. Het leuke is, dat hoe minder ik aan dingen hecht, hoe minder geldzorgen ik heb. Ik heb het altijd goed kunnen bolwerken, maar nu is het niets anders dan af en toe de zaak eens tegen het licht houden, bijschaven en verder leef ik gewoon op mijn manier. En het blijkt dat ik dan goed uitkom. Ik vind geld niet zo belangrijk. Het is voldoende om je basisbehoeften te kunnen betalen en een tikje over te houden voor geestelijk voer, en dat is voldoende. Het werkt voor mij echt zo. Ik weet dat veel mensen in de problemen komen, maar is dat ook niet iets dat te maken heeft met de levensstandaard die je jezelf toekent? Als je denkt recht te hebben op vakanties, uitjes, kleding volgens de laatste mode, make-up, kapper, schoenen,vlees eten, alcohol drinken, roken, snaaien, autorijden, een groot huis, een inrichting volgens de foto's in de bladen, vol met dure hebbedingetjes, de duurste en nieuwste elektronica etc, ja dat kost nogal wat.
Dat zijn allemaal dingen die niet noodzakelijk zijn. Ook met kinderen kun je in de valkuil trappen van iedereen in de klas heeft een Blackberry ( of wat dan ook), maar klaag dan niet over je budget dat niet meer toereikend is.
Zodra je deze dingen ziet, als wel leuk, maar zeker niet onontbeerlijk, heb je minder geldstress en bent volgens mij vrijer en tevredener met wat je wel hebt.
Mensen, je láát je leven als je geld zo belangrijk vind, het leven zelf, gezondheid, de natuur, dat is je kapitaal, niet een paar stomme munten of die nu euro of gulden of dollar heten. Geld is niet meer dan een ooit gemaakte afspraak, om makkelijker te ruilen en niet meer met een hele oeros onder je arm bij de buurman om wat graan te moeten vragen. Meer niet.
Vandaag was bv mijn dag goed toen ik bij de post een enveloppe vond van Verg(r)eetmijnietje.  Heul uit België zond ze mij wat zaden van Morning Glory, een prachtige blauwe windeachtige plant, en een lieve kaart, alleen omdat ik de naam van een plant op haar blog raadde. Kijk, dat is goud!

10 opmerkingen:

  1. Mooie bericht, zo is het maar net....
    En wat leuk post uit België!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt gelijk en die lieve kaart heb je verdiend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor mij ben jij een tovenares op het gebied van geld en levenskunst. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie plant is dat! Ik kreeg vorig jaar twee zaadjes, die hebben samen meer dan 70 blauwe bloemen gegeven.
    Twee bloemen hebben toen zaad gevormd (hij staat binnen) en nu staat ie alweer te bloeien.
    Daar kun je toch echt van genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helemaal mee eens! Mooi verwoord.

    WG

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi gezegd. En inderdaad, meer dan een ruilmiddel is het in wezen niet.

    Consumerism captures people's psychology by destroying all abilities to think independently outside consumer-instincts. Zei @ThorsteinVeblen, leuk om te volgen op twitter.

    Als je je kan losmaken van het eeuwige consumeren, word je een vroolijk ende geluckigh mensch.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie kleur blauw heeft dat bloemetje. Juist die valkuil maakt dat mensen in de problemen komen, je hebt gelijk.
    Hoe gaat het met de scoot?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat heb je dit mooi geschreven en ik ga er helemaal in met je mee.
    Ken je het boekje van Pierre Pradervand 'meer met minder' misschien?
    geweldig! En ook helemaal in de stijl van wat jij schrijft.
    Lekkere opkikker dit blogje.
    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goeieavond Vlasje,
    Blij dat je gelukkig werd van de bloemenzaadjes!
    Heel veel liefs en ik wens je een blauwe bloemenzee
    toe vanuit België!

    BeantwoordenVerwijderen