woensdag 16 mei 2012

Breekbaar

Vanmorgen haalde ik mijn groententas op en zag tegenover de winkel een ambulance staan. Een oudere meneer lag bewegingsloos op de grond, omringd door ambulance medewerkers en politieagenten.
Ik ging de groentenwinkel binnen, waar men achter de ramen ook het gebeuren gespannen gadesloeg. De man was uit de slagerswinkel er tegenover gekomen en zo op de grond gevallen, buiten bewustzijn. Zijn gezicht was gehavend en er werd voor alle zekerheid een nekkraag aangebracht voordat de brancard er aan te pas kwam. Het was toch een akelig gezicht en je vroeg je onbewust af of de man een vrouw of kinderen had en of het goed zou aflopen.
Het drukt je weer met de neus op de breekbaarheid van het leven. Niets is vanzelfsprekend, wat gezondheid betreft. Ook deze man was gewoon opgestaan en met een zonnetje erbij boodschappen gaan doen. Ik brand een mentaal kaarsje.

8 opmerkingen:

  1. Dat maakt weer zo dankbaar voor het leven. Wij kwamen zondagavond langs de afzetting van een dodelijk verkeersongeval met een motor.Ik had dezelfde gedachten als jij. groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, zoiets drukt je meteen met je neus op de feiten. Ik hoop dat het goedkomt met die man.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind dat altijd zo triest. Ga van binnen hard bidden als ik zoiets meemaak! Jij hebt het nu lekker van je afgeschreven en je kaarsjes blijft branden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ongeveer drie jaar geleden reanimeerde ik samen met mijn buurvrouw haar man die een hartstilstand had. Gelukkig is hij er zonder al te veel kleerscheuren uitgekomen. Het was een ommekeer in mijn leven. Hij was supergezond, vegetarier,marratonloper, onder de 50. Het kan iedereen overkomen. Er is geen programma des levens!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, zo is mijn vader een paar jaar geleden op straat gevallen. Na een maand (let wel: een maand!) was de huisarts ertoe bereid om eens foto's te laten maken van mijn vaders nek omdat hij zo'n pijn bleef houden ondanks zware pijnstilling. Wat bleek? Nek gebroken. Het is een wereldwonder dat mijn vader nog leeft en in februari zijn 74e verjaardag heeft mogen vieren. Het leven van een mens is zo fragiel...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, dat is altijd confronterend...ik hoop met je mee dat het goed afloopt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb eens iemand zien dood gaan op de parkeerplaats voor mijn ouderlijk huis. Viel neer, ambulance erbij, wit doek erover. Dat vergeet ik nooit meer, het was heel akelig.

    BeantwoordenVerwijderen