dinsdag 3 april 2012

Waarom?

foto van www
Waarom nemen mensen een hond terwijl ze hele en lange dagen werken en dan in de weekends ook nog veel weg zijn?
In een flat tegenover mijn huis, woont een bijna middelbaar echtpaar met een lieve golden retriever. Tussen 8 en 9 's morgens vertrekken de bazen en 's avonds om een uur of half zeven zijn ze terug. De hond is dus de hele dag alleen.  Als ze thuiskomen wordt de hond meteen uitgelaten, dus ze geven echt om het dier en willen verantwoordelijk zijn, maar mijn hart breekt als ik 's middags, soms al om een uur of drie, de hond met zijn kop voor het raam zie, die elke auto inspecteert. Soms denkt hij vergeefs de goede auto te zien en springt hij opgewonden op, maar nee, meestal is het niet de baas.  Is dit dierenmishandeling? Ik denk dat ze verder goed voor het dier zijn, maar een dier 10 uur of langer per dag alleen laten, is niet het dier een leuk leven geven.
Ik ken de  mensen niet, weet niet hoe ze heten, dus wat doe je in zo'n geval? Tot dusver niks, maar het jeukt wel.

11 opmerkingen:

  1. Mijn hart zou ook breken als ik dat zag. Misschien krijgt onze hond teveel aandacht, ik ben er praktisch altijd en knuffel hem heel veel. We wisten van te voren dat we niet meer ver weg op vakantie zouden kunnen, dat hij niet overal mee naar toe kan en dat het je dus belemmert in je bezigheden. Maar ik zou me geen raad weten als hij er niet zou zijn. Hij verrijkt mijn leven en heeft mijn leven ook positief veranderd. Ik durf niet te zeggen dat je buren dierenmishandelaars zijn maar ik vind het wel zeer triest en jammer van zo'n levendig en trouw beest.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het ook sneu voor een hond als hij zo lang alleen zit. Ik train met mijn hond en daar zijn ook mensen bij die zeggen dat het geen kwaad kan (maar bij hun zijn de hond dus ook 9 uur alleen, maar word van te voren en als ze thuis komen ook goed uitgeten). Ik weet het niet. Ik weet wel dat ik niet wil dat mijn hond zolang alleen zit... ook al word hij van te voren en erna goed uitgelaten... Ik vind het zelf geen fijn idee, maar of de hond er veel problemen mee zal hebben weet ik niet...Ik zal er niets mee doen, hooguit aanbieden om de hond tussen de middag uit te laten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar deze mensen weten waarschijnlijk niet dat het beest als vanaf de middag op ze wacht? Misschien kun je ze dat vertellen? Ik heb jaren geleden een benedenbuurvrouw moeten vertellen dat haar hond de hele dag aan het blaffen was als zij werkte. Ze geloofde me niet, totdat ze eens kwam luisteren midden op de dag op mijn verzoek. Ze schrok zich een ongeluk en daarna regelde ze een hondenuitlaatservice, zodat hij ook overdag aandacht en beweging kreeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Onze hond is twee dagen per week 9 uur alleen thuis. Voor zover ik weet heeft hij er geen last van, maar als dat het de buren op zou vallen zou ik het graag willen weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou het ook aankaarten!! 'n Echte hondenliefhebber hoort te weten dat een hond nooit langer dan 4 uur alleen mag zijn. Tecla

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Misschien vertellen van zijn verlangend auto's nakijken? Die mensen zouden een oppas of uitlaat kunnen zoeken. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij lieten onze honden nooit langer dan een paar uur alleen. Ik vind het vreselijk om bij sommige buren te zien dat zo'n dier van half 9 tot 4 uur zit opgesloten.
    Spreek die mensen er gerust op aan en stel een uitlaatservice voor. Dat is een redelijke oplossing voor het arme dier.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Inderdaad, een uitlaatservice zou m.i. een oplossing zijn in dit geval. Wij lopen met de hond regelmatig in losloopgebieden en dan kom je vaak deze mensen met hordes honden tegen. Ze vinden het vaak helemaal leuk, zo te zien. Een goede oplossing dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Misschien kun je de foto laten zien en erbij zeggen dat hij al vanaf.... op ze wacht?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind het ook zielig. En dom dat mensen dit zelf niet kunnen bedenken...daar hoef je toch geen hogere wiskunde voor te hebben gestudeerd?
    Ik zou het ze toch maar eens vertellen, de hond kan het tenslotte zelf niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat sneu vind ik dat... daar word ik verdrietig van.
    Ik woon alleen en werk ook, maar om drie uur ben ik thuis zodat er 's middags alle ruimte en tijd is om met mijn honden op stap te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen