maandag 16 april 2012

Spiri-tus-tuaal-ueel?

Nog steeds verdiep ik mij in onder andere de geschriften van Jed McKenna en geniet van de inzichten die geboden worden.
Het gekke is, dat het diep gaat en tegelijkertijd zo simpel is. Er is iets-niets-alles en dat allemaal tegelijk.
van het www
Met een duur woord heeft men het in zowel Hindoeïsme, als Boeddhisme over non-dualiteit, wat zoiets wil zeggen als; alles is een. Wij zijn geen afgescheiden ego, of geest of denkend persoon, maar maken deel uit van het alles, en als je je ego kunt laten opgaan in dat alles bereik je een staat van eenheid die men soms verlichting noemt. Dat heeft niets met mystiek te maken of bovennatuurlijke ervaringen, maar met een helderheid in je die maakt dat je weet een deel van het geheel te vormen. Dan vallen heel veel zorgen, angst, verdrietjes en andere dingen weg, want het maakt niet uit, het is goed zoals het is en het zal gaan zoals het moet gaan. Leven/dood.ziekte/sterven het is allemaal onderdeel van een veel grotere stroom energie, zo groot dat we haar niet overzien kunnen maar wel voelen.  Het is heel bijzonder als je het ten volle beseft en voelt, maar het was er al en zal er altijd zijn, of je je dat nu bewust bent of niet. Als je er een sprankje van voelt kun je een geluksmoment ervaren, wat op zich al bijzonder is, maar heel vluchtig. Als je het geheel aanvoelt en jouw oneindige nietigheid en grootheid hierin dan ben je een mens die niets meer nodig heeft.
Iedereen kent wel het Jin-yang teken, een cirkel met een zwarte en een witte helft die elkaar omhelzen en ieder een deel van het ander in zich dragen in de vorm van een stip. Het gaat niet om de inhoud van dit teken maar om de rand, die  het geheel omvat.Een rand die eigenlijk niet eens werkelijk is.


Wat is dit een wonder dat er is als je het kunt zien.

12 opmerkingen:

  1. Mooi he! Ik heb gisteren "ontwaken in de droom"van Leo Hartong uit.Ook zo'n boek om af en toe diep bij te ademen. groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarom schrijf je af en toe niet eens een recensie van je gelezen boeken en andere mooie zaken op je blog? Ik zou het zeer waarderen!

      Verwijderen
    2. Vlasje daar ben ik een beetje huiverig voor. Ik ben gewend,dat ik waar ik echt mee bezig ben met weinig mensen kan delen. Als ik eens iets "wezenlijks"op mijn blog schrijf,heb jij soms de enige reactie met echt begrip.Dat doet me goed.Nu begin ik te begrijpen,dat die anderen ook Bewustzijn zijn,gewoon in een andere vorm met andere gedachten. groeten Izerina

      Verwijderen
    3. Dat snap ik wel, ook in mijn eigen omgeving kan ik er weinig over delen, maar jammer. Misschien kunnen we eens e-mailadressen uitwisselen?

      Verwijderen
    4. Dit is thelepathie.Ik loop te dubben ik of dat zal vragen.Je vind mijn e-mail adres op mijn blog bij "wie ben ik".Ik ben benieuwd naar je verdere gedachten. Groeten Izerina

      Verwijderen
  2. Die inzichten zijn inderdaad fijn, het is alleen nog een taboe om over te praten in sommige kringen. Dat doe ik dan ook niet meer. Ik spui mijn bevindingen op dit gebied tegenwoordig ook maar op het net en daar komen vaak de mooiste contacten uit voort.
    Sinds ik heb ervaren waar jij in je stukje ook over schrijft heb ik de dood van mijn vader o.a heel anders beleefd dan de rest van de familie. Veel lichter en met een vredig gevoel. Geen verdriet. Dat word dan niet altijd in dank afgenomen, jammer dat er nog veel onbegrip is.
    Veel leesplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het geeft niet als mensen het niet begrijpen, het is te waardevol om te ervaren om je dat aan te trekken.

      Verwijderen
  3. Die innerlijke rust ervaar ik wel en dat heeft zeker een hoop te maken met nietigheid en verhoudingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. die meneer jed mc kenna bestaat niet , er is niet geweten wie dat boek schreef en dat vind ik vreemd waarom verstopt de schrijver of schrijfster zich ?
    het geeft mij géén fijn gevoel ..en vind hem /haar ook nogal amerikaans aandoen , geef mij maar de dalai lama , boedha , ghandi en moeder theresa en Jezus ik probeer een goed mens te zijn en neem een beetje van hen allen die ik hier schreef ..
    lieve groet vanwege Jezebelle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoals ik in vorige blogjes ook al vermeldde, heb ik het werk nog niet uit, weet dat hij niet bestaat, maar kan niet ontkennen dat hij heel duidelijk maakt wat de principes zijn van verlichting, niet-weten en non-dualiteit. Ik heb nog geen eindoordeel over de boeken en hun schrijver, maar zoals bij alles, probeer ik te zeven wat voor mij waarachtig lijkt. Die anderen die je noemden hebben ook allen hun plussen en minnen en geen alleszaligmakende visie.
      Ook hen lees ik, en zeef.... zoals Jed zegt; neem van niemand iets aan, ook van mij niet, maar onderzoek, vooral jezelf.

      Verwijderen
  5. Vrede en vergeving komen in de plaats van verdriet en woede.....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind dit prachtig klinken. Alleen best moeilijk om te bevatten en in het dagelijks leven te beleven.

    BeantwoordenVerwijderen