zondag 15 april 2012

Rijkdom

van het www
Over wat rijkdom is verschillen de meningen. Voor de één is het vooral in geld en bezittingen duidelijk meetbaar, voor de ander is het meer een geestelijke zaak.
Ik neig tot het laatste, al ontken ik niet, dat je in deze maatschappij niet zonder het slijk der aarde kunt.
Geld is voor mij nooit erg belangrijk geweest. Misschien juist daarom heb ik zelden geldproblemen gekend en -behalve voor huis en studie- nooit hoeven lenen. Al heel lang leef ik heel sober, maar gezien mijn hang naar kennis is het aanschaffen (vrijwel altijd tweedehands) van boeken en dvd's een heerlijke luxe. Die kon ik me permitteren door behoorlijk weinig te besteden aan kleding, vervoer, uitgaan, snoep, kapper en nog zo wat. Nu de tering naar de nering gezet moet worden, zal deze luxe voor een deel vervallen. Geen ramp, hoor, maar wel jammer.
Ik zal er niet minder van worden want er is een grote stapel ongelezen of te herlezen boeken in huis en de bieb en gekregen lektuur (week- en maandbladen) vullen de rest wel aan. Ook de pc biedt veel mogelijkheden om docu;s films en programma's te bekijken en lektuur te downloaden.
Ik overweeg wel op termijn een e-reader te kopen (ze worden steeds goedkoper), om ook dit leesvoer overal beschikbaar te hebben. Even wachten op een meevallertje en een aanbieding, op de pc verzamel ik al aardig wat gratis downloads.
Verder voel ik me vooral rijk met het leven zelf, ondanks alle haken en ogen die ik tegenkom.
Beauty (en rijkdom) is in the eye of the beholder. En ik heb gelukkig grote ogen.

7 opmerkingen:

  1. Jouw rijkdom kan niemand je afnemen.Ik ben benieuwd,hoe een e-reader je gaat bevallen. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Rijkdom en geluk zijn dingen die m.i. in jezelf zitten. Er zijn mensen die alles hebben maar nog niet tevreden zijn. Die zijn arm. Jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat rijkdom een combinatie van vele factoren is, het is maar net wat je eronder verstaat. Een beetje geld is daarbij toch wel handig :-)
    Een e-reader is leuk, zeker doen, maar mag ik je als belanghebbende vragen om naast al je gratis gedownloade boeken ook af en toe eens een e-boek te kopen? Gratis gedownloade e-boeken (hoe aanlokkelijk ook, ik begrijp het best), vormen namelijk een groot probleem voor schrijvers, boekwinkels en vertalers, die allemaal van de opbrengsten van boeken, en dus ook van e-boeken, moeten leven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Joh, ik sta behoorlijk aan jouw kant en heb in het verleden mijn steentje meer dan bijgedragen. Via de bieb kan ik ook e-books lezen (en die dragen wel af)en af en toe hoop ik nog wel eens wat te kopen of krijgen. Kijk liever naar de regering want die knaagt aan mijn beurs.

      Verwijderen
  4. Geen honger, geen ziekte, geen oorlog, een liefhebbende partner en goed contact met mijn kinderen, plezier van mijn hond en liefde voor de natuur en kennis vergaren zijn voor mij rijkdom. Daarnaast woon ik ook nog in een mooi huis en hebben wij een goede solide auto, een mooie tuin en kunnen we elk jaar op vakantie. Toch vind ik deel 1 het belangrijkste in mijn leven en als deel twee ooit weg valt om welke reden dan ook, dan hoop ik dat deel 1 overeind blijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Had iedereen maar zulke ogen als jij.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Marja schrijft exact hetzelfde als ik van plan was. Het is heerlijk om via jouw ogen mee te mogen kijken. Hou ze groot, hou ze open en blijf het met ons delen.

    BeantwoordenVerwijderen