zondag 29 april 2012

Oranje

van het www
Hoewel mijn lievelingskleurenspectrum tussen rood en geel ligt, inclusief de oranjetinten, heb ik niet veel met het Koningshuis, Oranjegekte (bij bv sport) of Zo'n  Ik hou van  Holland-programma van Linda de Mol. Ik ben geen erge oranjeklant omdat het koningshuis mij niet zo interesseert als instituut (nogal een oerrelict), al zullen de diverse leden zo hun goede en slechte punten hebben en lijden onder de rotjob die ze altijd bekeken doet zijn. Met sport ben ik geen erge chauvinist, als een sporter of team erg mooie prestaties neerzet, vind ik het bewonderenswaardig en kan ik met enorm respect toekijken, ongeacht de nationaliteit, maar om met een oranje vlaggetje/hoed/toeter/etc te gaan rondlopen, nou nee. Het tv programma boezemt me eerder afkeer in, want wat maakt Holland nou zo geweldig? Er zijn Noren die hun land geweldig vinden, ondanks Breivik, en met evenveel recht. Het leidt al snel tot wij en zij gevoelens, die weer ten grondslag liggen aan competitiedrang, concurrentie, oorlog en andere conflicten en vooral een egoïsme, als wij (ik) het maar hebben.
Dus bij de Helderse festiviteiten zie je me niet, hooguit een vrijmarktje of goede muziek. Ik hang geen vlag uit en ben niet trots op mijn land, want ook daar werden en worden grote fouten gemaakt en vindt veel onrecht jegens anderen plaats.
Ik voel me mens in de eerste plaats en waar mijn geboorte plaats vond is minder belangrijk. Ik hou van mijn woonomgeving, maar dat komt omdat ik die goed ken, inclusief alle mooie dingen, als ik in Nigeria was geboren had ik het daar tof gevonden.
Dat het kachel aan weer is, vind ik dus geen groot probleem, al misgun ik anderen ook hun lolletje niet.

2 opmerkingen:

  1. Echt vaderlandlievend ben ik niet.Maar toch kijk ik morgen even naar de koninklijke familie.En kijk wel met plezier naar al die mensen,die dan dingen doen.Maar helemaal snappen doe ik het niet. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. vind het maar een vreemd gegeven dat de meeste mensen dat oranje gevoel alleen maar hebben tijdens koninginnedag en voetbal ,want voor de rest zijn we helemaal niet zo trots op ons landje gegeven het feit dat we er maar een zooitje van maken met zwerfvuil en het volbouwen van alle groene plekjes die we maar hebben, ik vind vaderlandsliefde eerder blijken uit het feit dat je moeite doet om te zorgen dat het land schoon , natuur en cultuur bewaard blijven en niet uit het feit dat je met enkele oranjefeesten de boel versierd met oranje vlaggetjes en massa evenementen.

    BeantwoordenVerwijderen