woensdag 4 april 2012

Leeg.

Van het www.
Verlangen is een grote drijfveer voor de meeste mensen. Verlangen naar meer dit, minder dat, beter zus, anders zo. Veel van deze verlangens gaan nooit in vervulling of vallen snel tegen als ze eenmaal zijn verwerkelijkt, waarop een volgend verlangen ontstaat. Dit geeft ontevredenheid en een gevoel van onvervuld zijn bij heel wat mensen. Als ik maar eenmaal die baan, studie, partner, dat huis, kind of gewicht heb, dan ben ik gelukkig, denken ze. Maar zo werkt het niet. Deze mensen zullen het nooit vinden, want het zit al lang in je en is niet afhankelijk van allerlei materie of doelen. Mensen die zo leven, noem ik mensen met een gat, een gat dat nooit vol zal raken, dat altijd blijft gapen en ze een gevoel van incompleetheid geeft. Ik kan er met een verbazing en veel mededogen naar kijken, want het is ze meestal echt niet duidelijk te maken dat ze leven met een grote denkfout, waardoor ze nooit een vervuld leven kunnen leiden. Zo jammer.
Soms betrap ik mezelf ook wel op zulke gedachtes; als ik beter was, als ik meer conditie had, als ik slanker was, als ik meer geld had..... en dan...? Dat brengt het geluk en de tevredenheid niet.
Dat besef geeft me mijn rust terug en dat is wel instant tevredenheid.

7 opmerkingen:

  1. Helemaal mee eens, spullen kunnen niet vullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een gat in je hand kan nooit een gat in je hart vullen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi stukje! Grappig genoeg is dat gat in mijn hart vrijwel verdwenen sinds ik ziek ben. Ik leef meer in het nu en denk minder: als ik maar dit of dat heb komt het wel goed....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toch vind ik dat je met het behalen van bepaalde doelen toch echt wel een soort 'vulling' voor dat gat kunt vinden. Persoonlijke groei en obstakels overwinnen. Dat geeft een enorm feestelijk gevoel bij mij en ik heb er dan nog iedere dag plezier van. En iedere dag ben ik nog altijd gemotiveerd om meer te groeien. Dus in die zin wil ik meer. Daar zit zo'n innerlijke kracht achter. De weg er naartoe is bijzonder maar uiteindelijk weer een bergtop beklommen hebben: wow!
    Ik voel me nu veel happier dan pakweg 10 jaar geleden toen ik veel obstakels nog niet overwonnen had. Ik kan dan ook niet ontkennen dat ik ook die gedachtes heb van: maar als ik dit en dat doe, dan zal ik me beter voelen. Al is dat dan vaak wel een soort grotere vrijheid waar ik naar streef. O.a. niet meer mijn leven laten beheersen door wat ik niet heb zoals jij een beetje schrijft. Nouja ik weet ook niet waar ik precies heen wil. Maar ik ben weer aan het denken gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat verlangen naar "iets" dat er nu niet is heeft voor mij ook een verbinding met oordelen en vergelijken.Op momenten,dat ik het leven accepteer,zoals het en niet oordeel, spelen die verlangens ook minder op.Soms heb ik wel eens van die als...dan... fantasietjes,maar meer als een verhaaltje in mijn hoofd. Dat het niet zo is,maakt me niet triest. groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie woorden, geluk zit in jezelf maar af en toe denk ik toch wel eens als.........
    Fijne dag, Ariane

    BeantwoordenVerwijderen