dinsdag 3 april 2012

(H)eerlijk leven

van het www
Hoe meer angsten ik kwijtraak, hoe prettiger ik leef. Het wordt steeds lichter. Natuurlijk zijn er oerangsten, maar die waren vaak funktioneel, terwijl onze angsten meestal uitvergrote traumabeheersing zijn.
 Ooit bang gemaakt voor onweer en blikseminslag (zoals mijn moeder door haar moeder) dan kruip je weg en trekt de dekens over je heen en trek je snel alle stekkers uit de stopcontacten. Helpt dat, nou nee, maar het geeft je een klein gevoel van beheersing,  van controle.  Mijn moeder gaf haar angst weer aan mij door en toen ik, tijdens een onweersbui bij het kamperen, mezelf trillend omgekeerd in mijn slaapzak terugvond, besefte ik hoe dwaas het was. Mijn vader, die meteoroloog was, was natuurlijk niet bang van onweer , maar eerder gefascineerd. Ik ging bij hem in de leer. Eerst leerde hij me tellen tussen de lichtflits en de donderslag; elke 3 tellen staan voor 1 kilometer, dus bij tien tellen is het onweer nog 3 km weg. Dat geeft je een veilige marge om eens te kijken wat er nu echt gebeurt; en ja het is prachtig , een enorm spektakelstuk. Hij liet me statistieken zien waaruit bleek dat  echt gevaarlijke inslagen niet zo vaak voorkwamen en wat je moest doen als je in het open veld was (niet onder een boom, jezelf klein maken) en zo ging mijn angst voor een groot deel weg. Pas als het onweer pal boven hangt en van die giga klappen geeft, voel ik vrees en respekt, want het is een onbeheersbaar fenomeen, maar wel prachtig.
Zo heb ik mijn angst voor spinnen ook overwonnen, er veel over weten en langzaam maar zeker van steeds dichterbij kijken, naar de schoonheid van hun webben, de fascinerende tekening op hun ruggen. Dat lucht zo op, als dat dat soort angsten je niet meer beheersen.
En zo geldt dat voor veel dingen; ziekte en dood, wat is het ergste wat je kan gebeuren? Pijn, al zo vaak gehad, niet leuk, maar overkoombaar en er zin goede pijnbestrijdingsmethodes. De dood? Je gaat, zeker weten, ooit, en wanneer weet je niet, morgen of zo meteen kan er wel een vliegtuig uit de lucht vallen of een meteoriet. Dus het komt toch, ooit en in welke vorm heb je meestal niet voor het zeggen, waarom dan angst hebben? Ook hier geldt dat palliatieve zorg en euthanasie een liefdevolle hand kunnen toesteken.
Als je zo kunt leven, ben je licht. Verlicht? Weet ik niet, ik denk het niet, maar de zwaarte van veel uit het denken heb je achter je gelaten en je leeft een stuk makkelijker.
Dat verlicht zijn, is niet iets wat ik zoek. Het klinkt zo mooi en zo afdoende, maar is het dat ook? Bestaat het eigenlijk wel, echt volledig verlicht zijn? Is het belangrijk om daar na te streven en te zoeken? Ik weet het niet. Ik denk vaak dat juist zo'n krampachtig willen verhinderd dat je nu je leven volledig leeft. Jed McKenna , die zichzelf verlicht noemt, is daarmee een contradictio interminis (levende tegenspraak), verlicht zijn en onderwijzen dat het je niet kunt leren verlicht te zijn en tegelijk vaak laten zien dat hij niet erg verlicht bezig is in vele opzichten. Hoe wijs zijn woorden en definities vaak ook zijn, en hoe weinig tegen vele uitspraken ook in te brengen is, ergens klopt het niet. Maar ik heb maar net deel 1 uit en zal later mijn mening misschien kunnen bijstellen. Trouwens, wat is mijn mening nu helemaal waard? Wat iemand zelf kan oppikken uit zulke boeken is belangrijker. Lees, laat inzinken, zeef en gebruik of pas toe wat op jouw zeef blijft liggen.

3 opmerkingen:

  1. Wat mooi geschreven.

    We zijn vaak meer bezig met waar we bang voor zijn dan met de dingen die er echt toe doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Angsten zijn vaak fantasie over wat zou kunnen gebeuren. Na het verongelukken van mijn ouders was ik maanden bang,als mijn man te laat thuiskwam.Zag hem in gedachten ook dood in zijn auto zitten. Tot het door me doordrong,dat ik mezelf bang maakte op basis van een fantasie. Daarna herkende ik dat soort bedenksels en verminderden ze. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel herkenbaar, ik ben blij dat je dit hebt geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen