maandag 2 april 2012

Heerlijk leven

Het lezen van boeken die ertoe doen, brengt mij verder op een pad, dat ik al lang was ingeslagen.
Al jong was ik ervan overtuigd dat het bestaan iets is wat zich grotendeels aan de waarneming van de mens onttrekt. Het heelal, de atomaire wereld, het is eigenlijk niet echt te begrijpen, maar heeft alles met het ontstaan en het fenomeen van het bestaan van het leven te maken. Wat we zien, is maar een flardje , een minifragmentje van het geheel.  Als je dat tegen het leven zoals je dat dagelijks ervaart, afzet, wordt veel heel relatief.  Het is dan ook duidelijk dat we als mens, op maar heel weinig invloed kunnen hebben, gezien de enorme krachten die ons bestaan mogelijk maken. Gelukkig zijn er manieren om naar ons gewone leven te kijken waardoor dingen beter hanteerbaar worden.
Ten eerste de al genoemde relativiteit van alles. Waar wij ons druk over maken, een pijntje een verdriet, een onvervulde verwachting, is misschien over een uur al onbelangrijk als er iets anders, wat meer impact heeft, gebeurt.  Als je je dat realiseert, stop je minder energie in dingen die vanzelf over gaan of waarop je geen invloed hebt, of die eigenlijk weinig belang hebben.
Ten tweede het besef dat waar je wel invloed op hebt, vooral te maken heeft met de manier waarop je geestelijk tegenover dingen staat. Toen ik wilde stoppen met roken, lang geleden, ben ik eerst eens naar mijn rookgedrag gaan kijken. Wanneer rookte ik, waarom, was het dan echt lekker, was de hele peuk lekker, kon ik iets anders doen om mijn behoefte in de wacht te zetten? Een paar weken beperkte ik mezelf niet, maar rookte alleen bewust en als ik het echt lekker vond. Vanzelf volgde het moment dat ik er genoeg van had, omdat ik me realiseerde dat IK niet rookte, maar dat de nicotinebehoefte me in de ban had en eigenlijk helemaal niet en nooit helemaal bevredigd kon worden. Ik was een gevangene en wilde dat niet meer. Ik zal niet beweren dat ik nooit meer trek had, maar als ik hetzelfde verhaal in mijn hoofd naging, was de uitkomst steeds dat ik en niet de nicotine de baas was, omdat IK besliste. Het was letterlijk een opluchting en een bevrijding en het kostte me relatief weinig moeite en de beloning was groot.

Dit zijn wat dingen die  ik al jaren geleden ontdekte en ik loop steeds verder op deze weg.
Later zal ik hier verder over bloggen.

3 opmerkingen:

  1. Die boeken rollen gewoon op je pad. En dan moet je ze oppakken en lezen.Dat herken ik. Vaak maanden daarna merk ik pas,dat zo'n boek invloed had. Dat gaat vanzelf. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is echt 1 van je kwaliteiten. Je kunt boven het dagelijkse leven uitstijgen en zien wat hoofdzaken en bijzaken zijn. Alles is relatief. Daar ben ik het heel erg mee eens. Al moet ik mijn gevoel wat dat betreft nog aan mijn verstand koppelen. Want in het echte leven lijken veel dingen helemaal niet relatief. Maar daar werk ik aan.
    Ons aandeel in het universum is dan misschien klein maar niet nietig. Veel mensen beseffen niet dat ze in zich een enorme kracht dragen. Namelijk om het leven te leiden dat zij willen, dat bij hen past. De mogelijkheid om dingen te veranderen. Maar het besef die kracht te hebben is ergens ook beangstigend en dat is waar volgens mij veel mensen afhaken. De slachtofferrol is comfortabel. Jouw voorbeeld van het roken is zo mooi omdat jij heel bewust uit de slachtofferrol stapte. Mooi! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi inzicht! En wat Izerina zegt ervaar ik ook zo. Soms leer je iets, hetzij uit een boek of uit een training of les en dan denk je soms:"Wat moet ik ermee?" Om veel later daar toch ineens aan terug te denken en er dan heel veel aan te hebben. Mooi, hoe het leven in elkaar zit!!

    BeantwoordenVerwijderen