vrijdag 6 april 2012

Gedachten

Inhakend op het stukje dat ik schreef over het ego, nu een stukje over gedachten. Ik las het volgende zinnige artikeltje op so chicken.. 
Het zet meteen mijn eigen gedachtenstroom in werking; die gedachten komen en blijven komen, daarvoor zijn we denkend mens, maar we hoeven ze niet serieus te nemen of te geloven. Wijzelf hebben ze gemaakt en de waarheid is beslist iets anders meestal. Gedachten zijn zoiets als dromen terwijl je wakker bent. Je dromen kunnen ook uitzinnige verhalen vertellen, je eigen gedachten ook. Ze kunnen je vertellen dat je mooi of lelijk bent, of je leuk of  niet te hachelen bent, of je een fijn leven hebt of niet, of je genoeg hebt of niet en over anderen vertellen ze je doorlopend van alles. Wat een lelijke kerel, een onbetrouwbaar type, hè, een Marokkaan, pas op je tellen, of die  kerel kijkt geil uit zijn ogen, die wil wat van me. of van die politicus zou ik geen tweedehands auto kopen. Waar of niet waar?
Zet vraagtekens bij je gedachten; heb je echt honger of vertel je jezelf dat maar, heb je echt een nieuwe tas nodig of praat je jezelf dat aan, je wordt er een stuk wijzer van als je je gedachten niet meteen gelooft. Vooral met angsten werkt het zo; is waar je bang voor bent echt gevaarlijk/eng/boosaardig/verschrikkelijk, of denk je dat?
Soms heb je hulp nodig om jezelf te resetten, als je bijvoorbeeld een waandenkbeeld begint te ontwikkelen dat je gewone functioneren negatief gaat beinvloeden. Anorexia, of straatvrees zijn zulke verkeerde gedachtenstromen. Maar ze zijn te beheersen als je weet hoe ze te werk gaan en dat ze niet waar zijn.
Ook alle energie die we stoppen in ons ego, is bij nadere beschouwing vaak een vorm van het volgen van onware denkpatronen. Blijf jezelf ondervragen en er kan heel wat shit opgeruimd worden.

4 opmerkingen:

  1. RET is een fijne methode om je gedachten te veranderen.
    De Innerlijke criticus ontmaskerd van H. Stone is een goede boekentip die wel aardig in het verlengde van je blogjes ligt. Deze en die van gisteren over het ego.
    En er kan zeker heel wat shit opgeruimd worden. Dat heb ik onlangs gedaan m.b.v. de coach en ik ben natuurlijk nog niet klaar. Deze week betrapte ik mezelf weer op die gedachten en dat patroon eromheen. Ik heb nu de tools om er actief mee aan de slag te gaan. Voelt echt als een vrijheid.

    Je bent echt lekker bezig zeg met je blogjes de laatste tijd. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mag ik goeroe Vlasje een heerlijk weekend wensen? Bij deze dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En het kijken naar en misschien wel glimlachen om gedachtes doet ze langzaam verdampen.Maar ook gedachtes over iets moois of genieten zijn gedachtes. Meestal zijn die wel welkom maar evenzeer onderdeel van onze droom. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ... en het vlasbekje is vandaag ook onderwerp in TVnoords pronkjewailtje van Alex Vissering.

    Fijne paasdagen,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen