zaterdag 14 april 2012

Financiën

van het www
Door het verfrissende beleid van onze overheid, miljarden weggooien aam falende ICT, banken en andere rampspoeden hun gang laten gaan en daarna de fouten financieren, moet nu bij de burger geld worden weggehaald. En ook de smalste schouders moeten veel dragen. Teveel, eigenlijk, want iemand die het net redt, kan je niet verder uitpersen. Velen belanden in grote problemen, kunnen hun hypotheek en/of leningen niet meer aflossen, hoewel die hen eerder applaudisserend werden aangeboden. En mensen die al op het minimum zaten hebben nu geen elastiek meer in de beurs.
Ook ik merk het. Ik moest spaargeld naar mijn betaalrekening overmaken omdat ik steeds in het rood dreigde te komen. Een signaal om de zaken eens goed onder de loep te nemen, want ik pas me aan. Behalve de katten, heb ik niemand om rekening mee te houden wat dat betreft, dus dat helpt.
Dus, vrijwel alle abonnementen stopgezet, de bieb mag blijven en de Onkruid en Genoeg.
Op dierdoelen na, alle donaties afgezegd, de broekriem aangetrokken en de boodschappenlijst ingekort.
Sparen kan niet meer, maar met een beetje mazzel red ik het zo wel. Gelukkig heb ik een buffertje voor echte calamiteiten, maar het kan net.
Dat geeft weer rust in het hoofd.
Vanmorgen naar de dichtstbijzijnde supermarkt gereden voor wat noodzakelijkheden, en dat redde de meer dan  halflege accu gelukkig wel.

4 opmerkingen:

  1. Ik heb bewondering voor je aanpassingsvermogen.Jammer,dat je niet in de buurt woont. Mijn onkruid gaat verschillende adressen langs. groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op die manier hebben wij jaren geleden ook heel veel wegbezuinigd. Maar ja, er is een bodem natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Herkenbaar, zo deden we het ook toen we 2 jaar geleden veel minder inkomen deden.
    En het gaf me een gevoel van vrijheid om die keuzes te maken van wat echt noodzakelijk is en wat niet.
    Wij hebben toen alle abonnementen opgezegd en gedacht dat wat echt gemist werd wel weer gedaan kon worden als de ruimte er is. Eigenlijk miste ik alleen de krant.
    En bijvoorbeeld een abonnement op Genoeg heb ik als cadeautje voor mijn verjaardag gevraagd.
    Gelukkig hád je nog wat ruimte om zaken op te zeggen maar ik hoop voor jou dat het hier bij blijft!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jammer dat dat moest Vlasje.
    Ik hoop dat het hier voorlopig bij kan blijven!

    BeantwoordenVerwijderen