woensdag 28 maart 2012

groenten

Vandaag was het weer tijd om de biotas+bestelling af te halen. Vandaag o.a. Bloemkool en andijvie in de tas en daar ben ik niet zo blij mee. Ik heb een bloemkooltrauma, dat ontstaan is door het volkstuintje van mij  vader toen ik klein was. Heerlijke bloemkool teelde hij daar, net als Ome Arie, met wie hij het tuintje deelde. Toen ik eens mee mocht, zag ik grappige papieren versieringen tussen de bloemkool van Ome Arie. Toen me duidelijk werd dat dat wc-papier was, omdat hij elke dag een emmertje uitwerpselen mee van huis nam, vooral voor de bloemkool, was mijn appetijt voor bloemkool volslagen weg, en begreep ik ook hoe de geur van bloemkool ontstond. Ik ben er nooit meer overheen gekomen, en zelfs met de heerlijkste sausje, in curry, in soep, nee, dank u.
Andijvie en meerdere bladgroenten vind ik gekookt niet te snavelen, bitterig, snotterig, nee dus. Maar rauw lust ik dit wel, dus er staat twee dagen stimpstamp op het menu deze week.
Verder lust ik vrijwel alles, qua groenten en fruit. En wat ik uit de hand niet blief, verdwijnt wel in een smoothie, sappie, of salsa en ook soep of roerbak zijn altijd goede bestemmingen.
De bloemkool? Die geef ik weg aan mensen die een biotuin hebben en waar ik ook nog al eens wat van krijg, Die zijn best blij met een bloemkooltje in de tijd dat er nog niet veel van het land komt.

5 opmerkingen:

  1. Ik begrijp je bloemkooltrauma volkomen. ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ai, da's toch jammer. Want zonder bloemkooltrauma is bloemkool toch erg lekker. En je kunt zoveel kanten mee uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had ook een reclame bloemkooltje voor mijn man. Maar kookte voor mezelf een geurig pannetje. Om die bloemkoollucht te verbloemen. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Vlasje, ik heb dezelfde tas. Onze zoon is gek op bloemkool, dus die bewaar ik tot hij komt eten. Maar ik ga er wel van uit dat deze niet met mensenmest is geteeld. Getsie.

    BeantwoordenVerwijderen