dinsdag 6 maart 2012

Grabbelton

daslook, foto van het www
Mijn post van vandaag heeft meerdere items, die ik allemaal een plekje wil geven, dus van start maar.
*Gisteren had ik mijn diabetescontrole en die verloopt hier in het ziekenhuis heel prettig. In tegenstelling tot een cirkel waar ik eerder in meedraaide, wordt hier naar de hele persoon gekeken en meegedacht. Is er plaats voor een lach en een traan. Een mens bestaat immers niet alleen uit een rijtje rode of groene cijfers. Deze consulente gaf me complimenten voor mijn outfit (ik was in een geel/rode combi met bijpassende schoenen/shawl/ sokken en haarspeld) wat meteen al een boost geeft (zo ijdel ben ik nog wel). Ze gaf me alle ruimte voor mijn verhaal en toonde begrip voor mijn momenten van ziek van ziek zijn en besprak alles wat van belang was. Ik was er ruim een uur! De cijfers waren geruststellend, dat toch ook nog. Ik ging op vleugeltjes naar huis.
* In de tuin komt het daslook en de vernieuwde (na bevriezing) driekantige look ook op, zodat ik al wat bladeren kon oogsten en mijn eerste aardappelpuree met verse kruiden en olijfolie op het menu stond. MMMMMMMMMMMMMMMMM!!!!
* Vandaag gaan een paar boeken terug naar de bieb, Vrijheid van Jonathan Frantzen, dat ik niet uitlas, omdat mijn geduld met fictie niet zo groot is op het moment. Een prima en leuk, goed geschreven boek, maar nu even niet.
Er was eens van Ramesh S Balsekar, een boek over advaita, dat me niet erg boeide, omdat het voornamelijk bestaat uit de - soms afgezaagde en overbekende- gelijkenissen die hij verteld in zijn leringen. De leer zelf komt niet erg uit de verf en het is mij te populair, gaat eigenlijk niet door waar het interessant zou kunnen worden.
De infantiele consument van Benjamin R. Barber viel ook erg tegen. Hoogdravend geschreven met gebruik van vele ingewikkelde termen (wil de schrijver laten zien dat hij niet  van de straat is?). Hij betoogt- op zich met interessante weetjes en feitjes- dat de (voeding-) industrie steeds maar op onethische wijze producten ontwikkelt die ons koopgen prikkelen en ons verslaafd tracht te maken aan bv suikers en andere additieven. Zijn voorbeelden komen vooral uit Amerika, dus minder herkenbaar voor ons, erg overdadig (als het overdadige dat hij lijkt te bestrijden) en zonder veel alternatief te bieden. Een dik boek, waar je weinig mee opschiet, al is het beginsel interessant.
Wel interessant is het boek Spiritueel incorrecte verlichting vanJed McKenna. Ik ben er nog niet zo ver in, maar het is duidelijk, onthullend en biedt zelfs hier en daar verbijstering over zijn dwarse houding en onconventionele manier van zijn inzichten delen ( hij preekt juist dat dat niet kan......., maar ja er is weinig alternatief om het over te brengen, min of meer, en dat doet hij prima). Hij heeft meer boeken geschreven, dit is eigenlijk zijn tweede, en ik zal alle moeite doen om de anderen ook te lezen.
* TEUNIE van het blog Eenvoudig leven is terug. Ze heeft besloten gewoon door te gaan alleen kun je niet meer reageren, dat kostte haar teveel tijd. Daar moet je begrip voor hebben. Maar ik ben blij dat ik de tips en dagelijkse beslommeringen van dit grote gezin en de bescheiden maar zeer energieke Teunie weer kan volgen.  Welkom terug in blogland!!

Al met al weer een dag om je zegeningen te tellen.
Vandaag komt de invalhulp van de thuiszorg niet, wegens familieomstandigheden en er waren geen andere krachten vrij. Ook wel eens lekker een ochtend voor mijzelf. Ik haal de wisser wel over de vloer, pak een doekje om de meest opvallende plekjes een zwier te geven en vertrek straks lekker op mijn gemakje naar de bieb!

7 opmerkingen:

  1. Veel plezier vandaag hoor. Geniet maar lekker van de rust!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Proficiat met je mooie diabetescijfertjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn dat de diabetescontrole zo goed ging en dat het allemaal redelijk onder controle is!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat fijn,dat de sfeer bij die controle zo goed is. En je cijfertjes natuurlijk ook. De boeken van McKenna heb ik ook gelezen. Ze gaven een soort aardbeving in mijn ziel. Daarna ben ik meer in die richting gaan lezen. Van Balsekar heb ik nog een ander boek gereserveerd.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je klinkt lekker relaxed. Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voor sommige boeken kan ik ook het geduld niet opbrengen! Vooral niet als de schrijver zich te buiten gaat aan gewichtigdoenerij. Dan ben ik altijd heel blij dat ik het boek geleend heb bij de bieb en niet gekocht!

    Goed dat Teunie weer terug is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lekker hè zo'n rustig van alles wat dagje? Nog bedankt trouwens voor je reacties op mijn blog. Ik probeer om overal trouw te reageren hoor. Ook hier bij jou. Maar goed: ik lees elk blogje wat je schrijft, ook al reageer ik niet altijd. Er ontgaat mij niets hoor. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen