vrijdag 2 maart 2012

Dromen en werkelijkheid

Soms kan een droom je helpen in het verwerken van gebeurtenissen.
Ik heb een aantal jaren een vriendin gehad, die mij nogal op een voetstuk zette. Ik probeerde dat wat af te vlakken, maar we hadden evengoed een fijn contact en deelden veel interesses. Leuk om onverwacht iemand in je leven te krijgen met je zoveel kunt delen. Later begreep ik dat ze biseksueel was en hoewel ze me nooit echt benaderd had op die manier- ze was er inmiddels ook wel achter dat ik die voorkeur niet deelde-, en dat haar interesse in mij misschien wel dieper ging dan vriendschap.Na jaren was er een omslag,  veranderde plotsklaps haar houding, ze werd afstandelijk, maakte soms hatelijke opmerkingen en ik begreep er niets van. Het werd me duidelijk dat ze de vriendschap niet langer op prijs stelde. Moeilijk want ik had en heb geen idee wat haar houding veroorzaakte en wist inmiddels ook dat zij dat nooit rechtstreeks zou zeggen, dat was haar karakter niet, ze was iemand die plots mensen uit haar leven bande. Ik heb het afgesloten door haar een paar keer een duidelijke kans op toenadering en gesprek  te geven, waar ze zich van afkeerde en besloot haar onuitgesproken maar duidelijke  wens  te respecteren en geen contact meer te zoeken. Na lang piekeren wat dit teweeg had kunnen brengen leek het mij dat er misschien iemand over mij geroddeld heeft of gestookt heeft door rare dingen te vertellen en dat ze dat zich had aangetrokken.
Nu is het een paar jaar verder en vannacht droomde ik heel duidelijk en intens over haar. Ze bleek in hetzelfde gebouw als ik te wonen en we kwamen weer in gesprek met elkaar. Toen ik opperde dat achterklap haar misschien op mij had laten afknappen, beaamde ze dat. Een wederzijdse vriendin had haar ingefluisterd dat ik alleen mijn (financiële) voordeel zag in de vriendschap (ze had het inderdaad beter dan ik, maar ik was zeer terughoudend in het accepteren van cadeaus, traktaties en andere schenkingen, die ze wel zelf voorstelde.
Ik begreep het en ze was zeer schaamtevol toen ik zei dat ik niet de behoefte had om roddels de kop in te drukken omdat verdedigen altijd een zweem van schuld lijkt te herbergen.  Ze bekende dat toen ik in het gebouw kwam wonen, zij onmiddellijk een verhuizing had geïnitieerd. Ik hielp haar met inpakken en opeens was ze weg, spoorloos.
Toen ik wakker werd was ik opgelucht, ik had het kunnen  rechtzetten en de zaak was klaar. Later vanmorgen realiseerde ik me opeens, dat ik hierin een schoon geweten heb en me dus niets hoef aan te trekken van haar verbreken van de vriendschap. Als ik iets verkeerd heb gezegd of gedaan, of er zijn praatjes verteld, had ik het recht erop gehad dat ze daarmee naar mij toe was gekomen en mij het voordeel van de twijfel had gegund. Nu kan ik het afsluiten. Ik heb er een aantal jaren een prachtige vriendschap aan gehad, dus daar ben ik dankbaar voor en ik denk dat zij niet alleen mij, maar ook zichzelf onrecht heeft aangedaan met de beëindiging van zoiets leuks en moois.
Dank je, droom.

6 opmerkingen:

  1. Bijzondere ervaring! Vriendschappen zijn net eierschalen: sterk maar ook broos als het er op aankomt. Verhelderend, zo'n droom en wat goed geïnterpreteerd door jou.
    Enne, welkom terug trouwens ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo'n droom zou ik ook wel kunnen gebruiken, nadat iemand uit de familie plotseling alle contacten met mij verbrak. Fijn dat jij het een plaatsje hebt kunnen geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb een familielid die ook van het ene op het andere moment relaties en vriendschappen verbreekt alsof je haar ik weet niet wat hebt aangedaan. Bij haar ligt daar het borderline syndroom aan ten grondslag.

    Misschien zat jouw vriendin destijds psychisch niet zo lekker in haar vel waardoor ze die keuze maakte. Wie weet was ze wel gefrustreerd dat ze met jou niet meer kon opbouwen dan een vriendschap.

    Hoe dan ook, een fijne droom dus. Ik kan ook ontzettend veel aan mijn dromen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi,zo'n droom.Ik zal mijn onderbewuste vragen ook zoiets te maken op mijn vragen over een verbroken vriendschap. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is inderdaad een mooie verwerking van je ervaring om dat zo te zien! Wat zal dat een opluchting geven!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie droom Vlas en fijn dat je het dan zo nu kunt afsluiten.

    BeantwoordenVerwijderen