zondag 12 februari 2012

Verschuiving

Dat ik een grote boekenverslindster ben, is wel duidelijk bij de mensen die mij kennen. Het is mijn lust en mijn leven om letters te vreten. Ik ben ook een omnivore, lees kranten, weekbladen, tijdschriften en vele categorieën boeken. Toch merk ik dat er iets begint te verschuiven de laatste jaren. De detectives en thrillers (ook op tv) maken steeds meer plaats voor reality. Autobiografieën, biografieën, romans over autobiografische belevenissen, historische en (semi-)wetenschappelijke werken en boeken over spiritualiteit, vooral als dat eigen beleving betreft. Ook op tv ben ik steeds minder in fictie geïnteresseerd. De werkelijkheid is al ongelooflijk en interessant genoeg om me te vervullen van ontzag en weetgierigheid. Op het moment lees ik o.a. de biografie van John Lennon door Philip Norman en de Zendagboeken van Peter Matthiessen. Daar steek je tenminste wat van op. Vroeger was ik gek op Midsummer Murders en boeken van o.a. Scandinavische thrillerschrijvers, maar het doet me steeds minder. Ben zo benieuwd naar wat mensen echt meemaken en hoe ze daar mee omgaan, dat verzonnen dingen me vaak al snel vervelen.
Is dat ouder worden?
Het is trouwens schitterend buiten na een vernieuwd sneeuwlaagje. Een mooie afsluiting van deze koudeperiode?

6 opmerkingen:

  1. Grappig: bij mij is het omgekeerd, las altijd veel boeken over spiritualiteit, geschiedenis en zo en pas de laatste jaren ben ik thrillers gaan lezen.
    Nu lees ik de laatste tijd wel wel meer boeken over groen leven, conduminderen en eten/voeding

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier ook langzame veranderingen van lezen, maar ik wissel erg graag af, dus liggen er alsnog diverse soorten onderwerpen. Ook veel thrillers gelezen en veel Scandinavische romans.
    Maar ik heb al een paar dagen een blogje onzichtbaar c.q. niet gepubliceerd staan (samen met nog wat andere blogjes) om daar meer over te vertellen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt mij juist niet 'ouder worden' eerder het bewijs dat je denkvermogen en je interesses fris blijven.
    Anders zou je juist teruggaan naar wat je al kent. Toch?
    Ze zeggen dat juist mensen die ook 'later' interesse hebben voor nieuwe dingen op een gezonde / frisse manier ouder worden. De hersenen blijven dan jong.
    Dus wees trots op jezelf!!!
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het heeft niet te maken met leeftijd, denk ik. Wel met een bepaalde fase in je leven. Die kun je als jong mens ook hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het heeft misschien met levenservaring te maken. Ik herinner me nog boekenkasten vol Havanks,Agatha Christie,Ellery Queen en allerlei avonturenverhalen.En later de psychologie uit de jaren '80.
    De dvd's "the voice"en "the living matrix"daarbij dacht ik aan jou,toen ik ze keek.
    Boeken over advaita beonnen met een toevallig geleende Jed McKenna, Daarna las ik alle boeken van Tony Parsons.En Ramesh Balsekar.Besteld heb ik "vrij zijn"van Wolter Keers. Nu lees ik "Praten over bewustzijn"van twee jonge gasten.En er is nog veel meer.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is mooi hoe dat in fases gaat en hoe je interesses zich aanscherpen..fijne dag vandaag, groet Roelien

    BeantwoordenVerwijderen