zaterdag 4 februari 2012

Is that all there is?

Peggy Lee zong dit lied, met als thema, dat de werkelijkheid vaak tegenvalt. Als kind had ik dat vaak bij feestjes, pretparken, kermis , circus en allerlei door anderen als fantastisch voorgestelde genoegens. Madurodam? Kleine huisjes enzo, nou en? De Efteling; een hoop papiermaché, mechaniekjes en duidelijk zichtbare draden waarover de magische karpetten vlogen. Ik vond er niks an. De olifanten en tijgers in het circus vond ik zielig en uitgedoofd, de artiesten met zichtbare schmink en rafelige outfits armoeiig en de kermis een lawaaiig bordkartonnen schijnwereldje. Maar nooit uitgekeken en teleurgesteld was ik als ik in de natuur was. Ik kon me eindeloos verwonderen over de kleine beestjes in het water van de sloot, de spinnenwebben, de besjes en blaadjes, de geuren en kleuren.
Hoe werkt dat?
Wat de mens bedenkt is vaak zo zichtbaar bedacht en zo schijn, dat alles wat echt is, daar als spannend en mooi bij afsteekt. Zo kijk ik er nog vaak tegen aan. Snap er niets van wat anderen aan DisneyWorld vinden, aan musicals, aan toneel, maar zet me in een tuin en ik ben uren in vervoering over wat ik zie.
Deze witte wereld is ook zo mooi en wonderbaarlijk, dat ik niet uitgekeken raak, al is het vanachter de ramen. De moeheid lijkt langzaam maar zeker weg te trekken, dus is het een therapeutisch in stilte genieten.
Een lieve buurvrouw belde al op of ik boodschappen nodig had, maar gelukkig kan ik het wel even redden zo.

6 opmerkingen:

  1. Deze verdient zéker ook het label "natuur".
    Ik kan daar ook veel meer van genieten dan van de schijnwereld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan ook zo genieten van de tuin en hoe de wereld er nu uitziet. Idd, in stilte genieten....

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmm... Theater of een musical kan ik ook zeker waarderen en erg van genieten. Maar deze witte bevroren wereld buiten vind ik ook erg mooi. Het circus... Ik hoorde gisterenavond op de radio dat de circusdieren bepaald geen best leven hebben. Zacht uitgedrukt. Dus daar ben ik net als jij ook geen fan van. Was ik al niet voordat ik dat gisteren avond hoorde. Niet alles wat niet natuur.groen of duurzaam is niet perse slecht of niet leuk, niet mooi of whatever. Het is anders, dat wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik er een keer met mijn dochter geweest toen ze klein was. Ik vond het in een woord vreselijk daar dat Amerikaanse en uitbuitende! Totaal niet sprookjesachtig, maar uitgekookt.

    Heb hetzelfde als jij met de natuur :-)
    Ik ging bij de biologieclub op de middelbare school. Grote lol juist gehad met al die natuurwandelingen. Totaal geen nerdsfeer.
    Later IVN met kikkers/paddengroep en wandelingen organiseren voor school.
    Zie dat ook veel liever dan al die sprookjes :-)

    En de sneeuw. Mooi vanuit huis te kijken. Ik vind het nu echt niet fijn eruit te moeten (door het vallen van de week).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Daar kan ik niets aan toevoegen, hier ook eentje die het net zo ervaart. Echt is altijd mooier dan nep.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je ziet tegenwoordig dat scholen een krapper budget hebben en schoolreisjes dichter bij huis en goedkoper zoeken. Vaak worden er schoolreisjes in de natuur gepland en volgens mij vinden heel veel kinderen, zeker de heel jonge, dit fantastisch. Een goede zaak want ik kan me herinneren dat ik de de heemtuin net zo spannend vond als het pretpark. Sorry, ben achtbanen fan, moet er wel bij zeggen dat ik er de 1e 18 jaar van mijn leven niet in durfde. Maar de wetten van de natuur die zo'n ritje in een baan dan mogelijk maken zijn ook weer erg interessant.

    Ik zie moeders met kindjes in de leeftijd van mijn kinders (en jonger!) al weekenden naar Disney en de Efteling vertrekken. En dan word ik met een schuin oog aangekeken omdat ik mijn kinderen van amper 1,5 en 3 er te jong voor vind? Aaargh, mijn kind heeft gisteren een hele middag zich vermaakt op het ijs, gespeeld met de elementen uit de natuur, is dat te min dan ofzo?!*voelt inspiratie voor een blogje opkomen*

    Wat een lekker eigen-wijs ding moet jij zijn geweest als kind. Heerlijk! ;)

    BeantwoordenVerwijderen